Pe douã roți, la nivel „bringa-academic” la Târgu-Mureș
Pe douã roți, la nivel „bringa-academic” la Târgu-Mureș

În ultimul deceniu în Târgu-Mureș din campaniile electorale nu lipseau ideile necesitãții creãrii pistelor de biciclete, dar dupã alegeri concepțiile erau așezate și uitate în sertarul adânc al promisiunilor. În momentul actual în municipiu se desfãșoarã lucrãri de amploare, din fonduri europene. Traficul rutier a devenit dezastruos pe toate rutele din oraș. În pofida unei investiții asemãnãtoare, care are drept scop mãrirea lãțimii șoselelor, îngustarea trotuarelor, executarea de parcãri pentru mașini etc., nu s-a inclus realizarea pistelor pentru bicicliști.

Prin Hotãrârea Consiliului Local nr. 250 din 2010 a fost aprobatã o strategie pentru rețeaua de piste pentru biciclete în Târgu-Mureș. În data de 28 iulie 2011 s-a votat hotãrârea nr. 302 pentru un studiu de fezabilitate, precum și cea cu nr. 303 prin care a fost separatã o sumã din bugetul local pentru pregãtirea unui proiect cu fonduri nerambursabile, dar care pânã la urmã nu a fost câștigat.

În 2012 la inițiativa viceprimarului Peti András a fost votatã Hotãrârea Consiliului Local nr. 114 prin care s-a decis ca din bugetul local 500.000 lei sã fie alocați pistei de biciclete care ar fi legat centrul orașului de Complexul de Agrement și Sport Weekend. Acest proiect a fost început abia în acest an. în spatele fostului restaurant Cocoșul de Aur/Aranykakas pe câțiva metri, care așteaptã sã fie finalizat, dar dacã nu va fi legat de o rețea de piste, va rãmâne inutil.

Recent viceprimarul Claudiu Maior a explicat cauzele pentru care au fost șterse de pe lista cu prioritãți pistele pentru bicicliști. Din rãspunsurile postate cu titlul 100 de zile de disconfort dupã 10 ani de blocare al orașului aflãm:
„Unul din principalele criterii ale acestei investiții cu finanțare europeanã a fost conceptul de proiect unitar. Proiectanții nu au gãsit nicio soluție viabilã de a trasa o pistã de biciclete pe tot traseul investiției, iar amenajarea unor piste de biciclete doar pe anumite segmente din proiect (unde permite spațiul) nu a fost eligibilã, nu a fost acceptatã de autoritãțile decidente și nu a putut fi luatã în calcul.”

La aceastã postare Gál Sándor, directorul executiv al Fundației Comunitare Mureș a rãspuns: „soluții întotdeauna sunt” urmat de linkul care e dovada cã dacã voința existã, pot fi extrem de multe soluții: http://www.citylab.com/design/2015/08/a-wonderfully-clear-explanation-of-how-road-diets-work/401951/?utm_source=SFFB

Fundația Comunitarã Mureș/Marosszéki Közösségi Alapítvány (www.fcmures.org) face parte din rețeaua de fundații comunitare care sprijinã organizațiile neguvernamentale în realizarea proiectelor utile comunitãților locale.

Printre nenumãratele programe sprijinite de aceastã fundație se numãrã Mureș On Bike care vizeazã promovarea mersului pe bicicletã. Prin evenimentul Critical Mass se dorește îndreptarea atenției autoritãților asupra necesitãții pistelor de biciclete, dar se pare cã în zadar…

La evenimentul organizat în septembrie numãrul mare de participanți era dovada vie a necesitãții acelor piste pe care cei ce doresc sã se deplaseze în traficul urban pe douã roți, s-o poatã face în siguranțã.

Proiectul Academia Velo (www.academiavelo.ro) derulat de Fundația Comunitarã Mureș și Pro Biciclo Urbo cu sprijinul financiar al programului Heineken pentru Comunitãți este în curs de desfã-șurare.  Prin  acest   proiect  se urmã-
rește creșterea siguranței rutiere pentru bicicliști în traficul rutier.

La cele zece ore de curs elevii înscriși din liceele mureșene vor însuși mãsuri de siguranțã teoretice și practice. Se va realiza și o pistã de testare pentru activitãți educative. În cadrul programului se va urmãri îmbunãtãțirea cunoștințelor elevilor privind Codul Rutier și deplasarea corectã pe bicicletã în trafic. Realizarea de materiale didactice va conține și traducerea manualului de limba maghiarã, BringaAkadémia în limba românã, la fel și corelarea cu legislația rutierã din România.

Manualul va avea patru secțiuni: cunoștințe legate de legislația rutierã, verificarea stãrii tehnice a bicicletei și a echipamentelor obligatorii, exerciții pe biciclete, cunoștințe legate de cicloturism, dar și elaborarea de chestionare specifice bicicliștilor – cinci seturi cu câte douãzeci de întrebãri. Toate acestea necesitã însã o colaborare fructuoasã cu angajații poliției – ne explica Gál Sándor, directorul executiv al Fundației Comunitare Mureș.