Printez si imaginile

Viața și activitatea lui Gerard de Cenad (Szent Gellért)

2016-07-01Totuși actulamente sarcofagul de la Cenad în care ar trebui să se afle rămâșițele pământești ale Sfântului Gerard de la Cenad este gol pentru că în anul 1400 moaștele Sfântului Gerard au fost duse la Veneția, orașul său natal, datorită pericolului invaziei turcești.

Viața și activitatea lui Gerard de Cenad (Szent Gellért)

Silueta luminoasă a profesorului de filosofie și teologie Gerard de Cenad (Szent Gellért) își face loc către actualitate din acel așa numitul ev mediu întunecat. Venit pe lume în anul 980 (pe 23 aprilie) într-o nobilă familie venețiană, devine în 1030 episcop de Cenad (unde între 1031 și 1046 coordonează o școală de nivel academic unde se preda filosofia lui Platon și Augustin) și în 1046 este martirizat la Budapesta.



La Cenad consideră Emil Dumea constituie ,,școala cea mai veche cunoscută pe teritoriul țării noastre” (Emil Dumea, Teme de Istoria Bisericii, Imprimatur Petre Gherghel, Episcop de Iași, Editura Sapienția, Iași, 2002, p. 296).



Gerard a murit la Pesta si a fost transportat cu pluta la Cenad. Preotul de la Cenad "l-a ridicat pe Sfântul Gerard la înălțimea altarelor", folosind sarcofagul drept altar (o metodă controversată și inedită pentru a menține un sarcofag din secolul al XI-lea pentru posteritate și care nu face parte din practica religioasă catolică)

De precizat că este vorba de istoria bisericii catolice pentru ca istoria bisericii ortodoxe nu îl consemnează chiar dacă Marea Schismă dintre catolici și ortodocși a avut loc în 1054, adică după moartea lui Gerard (a se vedea Mircea Păcurariu, Istoria Bisericii Ortodoxe Romane, Editura Istitutului Biblic și de Misiune al Biseicii Ortodoxe, vol. I, Bucuresti, 1992, pp. 13 -14 și Teodor Misaroș, Din istoria comunităților bisericești otodoxe din Ungaria, publicație a Uniunii Culturale a Românilor din Ungaria, Giula, 2002, p. 15).

Probabil că motivul acestei acestei omisiuni este că faptul că în anul 1083 este canonizat împreună cu Regele Ștefan al Ungariei (cel care l-a desemnat episcop de Cenad) și cu fiul acestuia, Prințul Imre (căruia i-a fost dascăl). Gerard de Cenad (Szent Gellért) a fost ucis pe 24 septembrie 1046 la Pesta în luptele pentru putere care au urmat după moartea lui Ștefan al Ungariei.


A fost înmormântat la Pesta, apoi strămutat la Cenad (județul Timiș) unde își amenajase un loc de veci.

Totuși actulamente sarcofagul de la Cenad în care ar trebui să se afle rămâșițele pământești ale Sfântului Gerard de la Cenad este gol pentru că în anul 1241 moaștele Sfântului Gerard au fost duse la Veneția, orașul său natal, datorită pericolului invaziei turcești.
                 

                                                  Moartea lui Gerard (Szent Gellért)

Mărturii despre Gerard de Cenad (Szent Gellért) sunt consemnate în Legenda Major și Legenda Minor, documente care se găsesc într-un manuscris ce a rămas din secolul al XII-lea și care se află într-o bibliotecă venețiană (straniu este că atât Mircea Păcurariu, op. cit. cât și Teodor Misaroș, op. cit menționează aceste documente, dar uită să scrie despre Gerard de Cenad). Gerard de Cenad (Szent Gellért) aparține bisericii creștine universale, iar activitatea lui educațională este o punte culturală între România și Ungaria și nicidecum un motiv de dispută.

El nu este nici ortodox, nici catolic și nici protestant, ci poate fi înscris între scriitorii patristici creștini la fel precum Augustin.

În tratatele patristice maghiare, el considerat promotorul școlii monastice (Előd Nemerkényi, Latin Classics in Medieval Hungary, Central European University, Budapesta, 2004, pp. 75 -156.).

Nu trebuie uitat nici faptul că s-a păstrat un veritabil tratat de exegeză creștină scris de Gerard de Cenad: Manuscrisul Deliberatio supra hymnum trium puerorum ad Isingrimum liberalem care reflectă gândirea teologică și filosofică de atunci (a se vedea Adriana Mihaela Macsut, ,,Aspecte ale teologiei spirituale în concepția lui Gerard de Cenad”, în Filosofia sfântului Gerard în context cultural și geografic, Editura Jate Press, Szeged, 2013, pp. 104- 110).

Acest tratat a fost scris în limba latină la Cenad și a rămas în manuscris până când a fost tipărit în 1790 la Alba Iulia, în 1978 în Belgia și în 1984 la Editura Meridiane din București sub tiltlul Armonia lumii.

Din nefericire traducerea a apărut în vremea comunistă și a fost trunchiată în sensul că au fost în mod efectiv șterse multe pasaje biblice, iar atunci se impune o nouă traducere.

De precizat că ediția maghiară Deliberatio Gerar-
di Moresanae Aecclesiae Episcopi Svpra Hymnum Trium Pverorum
, (Ediderunt transtulerunt Béla Karácsonyi et László Szegfû, Szeged Scriptum Editor, Szeged, 1999) are 756 pagini și variantă românească care a fost denumită Armonia lumii (Editura Meridiane, București, 1984) are doar 230 pagini.

Portalul Corbii Albi își propune să recupereze moștenirea culturală lăsată de profesorul de teologie și filosofie Gerard de Cenad, iar în acest sens, vor fi făcute demersuri pentru organizarea conferinței internaționale Cultură, tradiție și societate 2016 - trecut și prezent sub semnul lui Gerard de Cenad (Szent Gellért) 1046-2016.




Printeaza