Moby Dick: „Gazember – Ah da, derbedeu”

Moby Dick: „Gazember – Ah da, derbedeu”

Moby Dick fiind prima formație de thrash metal din Ungaria – cel puțin primul lor disc, Ugass kutya! (Latrã câine!) din1990 este prezentat în cercurile de specialitate astfel –,  este dificil sã-l compari cu o altã formație maghiarã. Fondatorii fiind teenageri când au format trupa (cei doi verișori la 12 ani deja visau la o formație), piesele lor mult timp aveau amprenta și mai ales avântul acestei perioade dulci și mai ales neliniștite. Textele lor erau simple, ceea ce însemna pe undeva un fel de micã revoluție, deorece trupele maghiare între anii 1960-1980 puneau în general mare accent pe „literatura” textelor, autorii acestui gen de texte fiind stimați nu numai de specialiști, dar și de oamenii de culturã.

Primul album al lor, Ugass kutya! (Latrã câine!) din 1990, prin muzicã aduce fãrã doar și poate ceva nou în preeria metalului maghiar (thrash-ul fiind adus la modã de ei).Acest lucru este știut și de bãieții de la Moby Dick, ei folosind prima parte a simfoniei Lumii Noi de Dvorzak ca un fel de antet la piesa „de bazã” Ugass kutya! (Latrã câine!).

Tematicile nu sunt absolut noi. Problemele singurãtãții adolescentine, ce apar des în piesele Moby Dick au o tradiție puternicã în rockul respectiv metalul din Ungaria anilor 70-80. Formația Dinamit exact cu zece ani înainte, în 1980 a scos albumul Dinamit, care se bazeazã – din punct de vedere al textului – în mare parte pe aceste sentimente grele ale adolescenței: Tinédzser dal (Cântec de teenager) sau Engem ne sajnáljatok (Sa nu vã fie milã de mine).

Formația EDDA din Miskolc a fondat un întreg imperiu pe seama contradicțiilor psiho-sociale adolescentine ale anilor 80: Elhagyom a várost (Pãrãsesc orașul), Kölyköd voltam (Am fost puiul tãu), A torony (Turnul). Nici lãtratul din piesa Ugass kutya! Nu este absolut nou ca idee, formația Beatrice a folosit acest efect mult mai repede, în piesa antologicã – marca Nagy Feró – cu titlul Nagyvárosi farkas (Lupul de oraș),

și am mai putea gãsi multe efecte textuale sau de concepție care nu sunt absolut noi în mâna Moby Dick, dar nu aceste aspecte sunt importante la aceastã trupã. Mai ales pentru faptul cã cei de la Moby Dick, pe la începuturi, priveau spre Nagy Feró (Beatrice) ca la un mic dumnezeu. Ba mai mult, unii din formație recunosc cã Nagy Feró le-a explicat prima datã care e esența tobelor și ce înseamnã un riff adevãrat. Rozsonits Tamás spune într-un interviu: „A venit Feró și a spus cã e un câcat cum lucrez la tobe. Sunt prea fin… – Ãsta nu e jazz, dã-i tare, pânã ai bãșici pe palmã…” (Despre Nagy Feró vezi AICI)

Ceea ce face aceastã formația una de legendã, este noutatea. Prin ei a intrat thrash-metalul în lumea colocvialã a muzicii ușoare din Ungaria.

Moby Dick a ajuns rapid pe vârf. Trash-ul lor combinat cu textele simple, des izvorite din lumea rock-ului maghiar al anilor 70-80 a fãcut furori la concertele din orașul Sopron din vestul Ungariei. și ei – ca și EDDA din Miskolc – aveau handicapul de a nu fi din Budapesta, deci trebuiau sã învingã Budapesta. Ceea ce au și reușit rapid, chiar cu primul album, cu piesa Kerestesvitéz (Cruciatul), al cãrei refren: Indulj keresztesvitéz! (La arme cuciatule!) a dominat mulți ani emisiunile rock din Ungaria.

Istoria începuturilor lor a devenit un fel de bestseller superscurt în rândul tinerilor, mai ales momentul când la vârsta de 14-16 ani Schmiedl Tamás a vãzut filmul Moby Dick și a ieșit la bãieții de pe maidan, spunându-le: „auziți, formația noastrã va avea acest nume de Moby Dick, dar nu mai știu cum se scrie corect…” Sunt populare și acele întâmplãri, care au dirijat formația din Sopron din stadiul de formație rock-metal de provincie, spre o trupã care preluând stilul thrash a reușit în 1991 sã umple sãli din Budapesta, datoritã și perseverenței lui Göbl Gábor.

Moby Dick a dominat „piața thrash” din Ungaria din 1990 pânã 1995. Mentes Róbert spune: „Akkorát újítottunk…”, adicã: „A fost o reânnoire extraordionarã apariția noastrã…”

Reânnoire eternã însã nu existã. Moby Dick – ca și orice formație serioasã – a trecut și prin perioade grele, chiar au dus la desființare temporarã, dar apariția lor pe scene și acum înseamnã EVENIMENT.

În Transilvania Moby Dick mai are o aurã în plus datoritã anului 1994, când Gheorghe Funar nu a permis afișarea bilingvã a concertului din Cluj; concertul a fost „mutat” într-o localitate din apropierea orașului. Urmeazã una dintre piesele reprezentative ale celor de la Moby Dick. Derbedeu.Gazember… (Ceea ce eu aș traduce mai liber ca: Vânãtorul de fuste…)

Derbedeu

Iatã somnul ce m-ar lua
Dar unora la fete le fuge mintea.
Ah, da, derbedeu.
Datoritã femeilor am ajuns derbedeu.

știu cã-n zori vei tãgãdui
Dar în visele tale alãturi îmi vei fi
Ah, da, derbedeu.
Mã-ta știe, soțul nu, de ce am ajuns eu derbedeu.

Bãrbatu-to mânca carnea bunã, fasolea
Iar eu puiul, ce dupã el rãmânea
Ah, da, derbedeu.
Datoritã femeilor am ajuns derbedeu.

Sosul e rece la fel și puiul,
Mai bine îmi iau și eu zborul.
Ah, da, derbedeu.
Fetele știu, bãieții nu, de ce am ajuns eu derbedeu.

 

Traducere: Csaba Szabó

(Csaba Szabó)

Leave a Reply

Your email address will not be published.