Minus 10 pentru zacusca Scaunului Arieșului, iar 10 cu steluțe pentru ideea invitãrii gospodarilor români
Minus 10 pentru zacusca Scaunului Arieșului, iar 10 cu steluțe pentru ideea invitãrii gospodarilor români

Odatã cu începerea globalizãrii agriculturii din Ardeal, odatã cu generalizarea nihilismului legat direct de viitorul agricultorii, puțini s-au gândit cã va veni și vremea gospodarilor autohtoni, ba mai mult, cã acești oameni o sã facã o afacere bunã cu cele învãțate din moși strãmoși.

                                                        Inovație discretã a Júliei Horváth

Ieșirea din groapa dezinteresului și psihoza dezagregãrii vieții rurale specifice ardelene nu era ușoarã deloc, deoarece toate încercãrile clasice de a salva aceste gospodãrii, au fost sortite eșecului. Pãrea imposibil sã concurezi cu noua viațã împachetatã în culori de mall, pãrea imposibil sã te menții pe piața giganților comerciali multinaționali cu produse de casã, cum ar fi legumele de grãdinã, fructele adunate din micile livezi proprii sau murãturile, gemurile puse pe iarnã.

                                   Optimismul și culorile gospodarilor maghiari…

Cheia rezolvãrii s- a arãtat a fi însãși organizarea acestor gospodãrii în asociații, oferându-le posibilitãți de accesare a fondurilor destinate lor, respectiv asigurându-le reușita colectivã, care dãdea aripi celor care vedeau cã în piețele bune marfa lor trece ca zahãrul.
Cei care au venit cu ideea (câștigãtoare a) reorganizãrii gospodãriilor abandonate de stat, ei înșiși au acceptat modul nou de a vedea lumea, piața, oferta, concurența, atenționând non stop gospodarii, cã noutatea ca atare este indispensabilã pentru a rãmâne în joc.

                                       What? Morcovi în zacuscã? Ciuperci cu vinete? 

La început s-au organizat piețe pe micile strãzi medievale ale Clujului, obișnuind gospodarii Scaunului Arieșului și clujenii așișderea, cã existã alternativã la comerțul colorat multinațional. Pasul doi era crearea legãturilor dintre producãtor și cei care cãutau marfã sãnãtoasã. 

                                            ”Nenea asta nu mai pleacã, tot mã filmeazã...”

Ultima fazã se caracterizeazã prin obișnuirea gospodarilor cu evenimentele gastro-agricole moderne, stil show, atragând și mai mulți oameni pe lista consumatorilor fideli.

                                              Vestea concursului aduce noi și noi curioși…

Fãrã doar și poate, Asociația Gospodarilor Maghiari din Scaunul Arieșului (Aranyosszéki Gazdák Egyesülete) este una dintre organizațiile nonguvernamentale de temut din România, având specialiști tineri, capabili de manegement, plini cu idei tinerești, adaptându-se treptat și discret obiceiurilor noi de cumpãrare-achiziționare a produselor de orice fel.


          Camelia și Rodica Lazãr  compotul din dovleac (cu gust de ananas), face furori

Aceastã asociație, cooptând și gospodari români din zonã, a organizat în aceste zile ceva absolut inedit pe o stradã medevalã a Clujului: concurs de fãcut zacuscã de calitate superioarã. Interesul era enorm, deoarece producãtorii știau, cã primele trei locuri le va aduce faimã, mai ales în piețele internaționale, unde diplomele afișate în apropierea standurilor conteazã enorm.


                                                                     Baricada…

– Prima datã organizãm acest concurs gastronomic, considerându-l mult mai mult decât un simplu concurs, e un adevãrat examen în tema cunoștințelor practice legate de contacte cu clienții, respectiv capacitatea de a atrage atenția viitorilor cumpãrãtori prin amenajarea standului sau prin micul show conceput în apropierea ”sediului” gospodarului – declara Fancsali Ernõ, președintele executiv al Asociației Gospodarilor Maghiari din Scaunul Arieșului (Aranyosszéki Gazdák Egyesülete).

Eram pregãtiți pentru 15 participanți respectiv mostre, însã interesul era mult mai crescut, numãrul concurenților ajungând la 22. Fiecare concurent a oferit câteva linguri de zacuscã fãcutã de el însuși juriului, care a gustat din toate cele 22 și a punctat fiecare cu note de la 1 la 10 – a adãugat Fancsali Ernõ recunoscând cã și pe el l-a surprins seriozitatea juriului, care a fãcut niște observații surprizã, cum cã una dintre mostre conținea morcov, sau ciupercã sau miere, deci ar fi trebuit sã se înființeze mai multe categorii de concurs.

– Au avut dreptate cei care ne-au criticat, nu suntem supãrați deloc pe juriu, ba mai mult, ne bucurãm cã aceastã inițiativã a fost nu numai reușitã, ci și o tematicã de dezbatere pentru presã – concluziona președintele executiv.

Președintele juriului a fost ales Szabó Csaba, coordinator Corbii Albi, care a anunțat câștigãtorii, ba mai mult, a încercat sã descrie nuanțele dintre cele trei mostre.

– Mã bucur, cã nota acordatã de mine: minus 10 (-10) nu a încurcat calculele, deoarece locul întâi ar fi fost fost câștigat și cu 9 și cu 10 – spunea președintele Asociației Clubul Media Corbul Alb, care a urat mult succes gospodarilor, care în zilele urmãtoare merg la HUNGEXPO, cea mai mare expoziție agricolã a Ungariei.