Marţi, 23 Octombrie 2018
Marţi, 23 Octombrie 2018


Metalmăcire



Koncz Zsuzsa avea 10 ani când tancurile Uniunii Sovietice au intrat în Budapesta, pentru a înnăbuși revoluția maghiară din 1956. Pare straniu, ca o recenzie subiectivă muzicală să înceapă cu evenimente sângeroase din trecutul socialist, însă despre muzica ușoară ungurească din anii ’60-’90 nu prea poți scrie mai nimic, fără să faci trimiteri directe sau indirecte spre acele evenimente din 1956.



Bucovina: Mestecăniș/A nyírfaerdő dala ("Tündérek várnak, dalolni hívnak/Sötétben vartyog, reccsen a táj/Nyugatnak ûznek, s a hármasútnak/Mindnyájan éneklik nyírfadalát. Omega: Léna/Lena ("Dimitri e cu gândul tot la ea – la Lena./Îl ascult/Și Lena visez pe așternut./Atunci troica mai zbura – și ea mă aștepta.)



Când vine vorba de anii ’90 și muzica revoluționară de atunci, omul se gândește automat la utilizarea instrumentelor electronice. În 22 Octombrie 1998, Cher a fost prima cântăreață să includă „Autotune”-ul în performanța ei (piesa „Believe”) și convenția se tot spirala de la emoționalitatea imperfecțiunii factorului uman la „perfecțiunea” rece și mașinică a artei. Dar dacă dorim un exemplu și mai evident care să ilustreze degenerarea muzicii cu timpul, putem gândi la cariera Madonnei: există o prăpastie artistică largă între genialitatea piesei „Like a Prayer” (1989) și imbecilitatea acustică întitulată „Bitch I'm Madonna” (2015). Și un lucru trebuie să fie clar: nu Madonna, sau orice artist, s-a degenerat, ci gustul muzical al consumatorilor – artiștii servesc numai cererea populară (Pop Music înseamnă Popular Music).



TEMA: PROFESORII PARTICULARI DE LIMBI, MUZICA CONTEMPORANĂ ȘI SISTEMUL EDUCAȚIONAL



În anul 2018, nu prea există oameni care să asculte muzică Rock/Metal și să nu fi auzit de piesa „Nothing Else Matters” de la celebra trupă americană Metallica. Lansat în anul 1991 odată cu albumul „The Black Album” (sau „Metallica”), piesa a devenit una dintre cele mai interpretate acte muzicale din istorie.



Format în anul 2001 la Budapesta, trupa Wisdom este una dintre cele mai cunoscute proiecte muzicale maghiare de metaliști. Când vine vorba de puterea și viteza genului Power Metal, nu este un lucru minuscul să fii cunoscut și în alte țări. În cazul trupei Wisdom, acest lucru nu pare a fi o problemă deoarece turneele lor adeseori se termină în succes european.



După cum am mai discutat aici la Metalmăcire, importanța lui Demjén Ferenc în evoluția muzicii Rock din Ungaria nu poate fi pusă sub semnul întrebării. Contribuția sa vastă și genială la arta acustică din țara sa natală este una fără pereche. Dar într-un astfel de caz apare și o problemă oarecum nostimă: cum putem determina Magnum Opus-ul unui astfel de maestru? Fără nici un fel de dubiu, Demjén a produs mai multe capodopere dar dacă ar fi să alegem o singură piesă, aceasta va trebui să aibă o importanță națională accentuată, versuri care elevează spiritul, și, desigur, o anumită aluzie la gloria visătorilor. Până când piesa „Szerelemvonat” (Trenul Iubirii) este una foarte aproape de aceste caracteristici, totuși trofeul merge la „A Lelkünk Most Is Vágtat” (Sufletele Noastre Galopează Și Acum).




Sus