Vineri, 22 Iunie 2018
Vineri, 22 Iunie 2018


Metalmăcire



Koncz Zsuzsa avea 10 ani când tancurile Uniunii Sovietice au intrat în Budapesta, pentru a înnăbuși revoluția maghiară din 1956. Pare straniu, ca o recenzie subiectivă muzicală să înceapă cu evenimente sângeroase din trecutul socialist, însă despre muzica ușoară ungurească din anii ’60-’90 nu prea poți scrie mai nimic, fără să faci trimiteri directe sau indirecte spre acele evenimente din 1956.



Bucovina: Mestecăniș/A nyírfaerdő dala ("Tündérek várnak, dalolni hívnak/Sötétben vartyog, reccsen a táj/Nyugatnak ûznek, s a hármasútnak/Mindnyájan éneklik nyírfadalát. Omega: Léna/Lena ("Dimitri e cu gândul tot la ea – la Lena./Îl ascult/Și Lena visez pe așternut./Atunci troica mai zbura – și ea mă aștepta.)



Nu există niciun dubiu când vine vorba de importanța muzicii în generarea înțelegerii reciproce între două sau mai multe comunități separate de limbi materne diferite. Această afirmație este demonstrată de faptul că strămoșii noștri preistorici se axau mai mult pe intonații verbale decât pe un sistem avansat semantic. Cu alte cuvinte, tonalitatea vocii s-a dovedit a fi mai esențial decât sensuri comune și așa ceva se poate manifesta numai dacă vibrațiile subtile afectează amigdala – centrul din creier responsabil pentru frica primordială și instinctul „fight or flight”. Dacă un străin urla cu o voce tunătoare și pe o limbă străină, omul preistoric se și punea intr-o postură de defensivă iar o intonație suavă genera o stare de calm și de cooperare.



Pe lumea noastră plină de lucruri interesante există și un aspect psihologic care se reflectă adeseori: faptul că persoanele sau grupurile sociale marginalizate tind să se unească. Acest lucru nu provine din frica de abandon ci din dorința de a fi înțeles de către cei din jur – înțeles și apreciat pe deplin. Faptul că genul Pop (cuvântul „pop” provenind din „popular”) a intrat în mainstream după anii ’80 a produs inevitabila decădere a prevalenței muzicii rock și metal când venea vorba de canale radio, televiziuni, magazine, etc. Acest lucru nu înseamnă că muzica în cauză este muribundă ci reflectă o deviere a atenției publice.



După cum știm, Tobias Sammet, născut în Germania, este unul dintre cei mai cunoscuți compozitori și cântăreți Power Metal din Europa cu peste 3.5 milioane de albume vândute la nivel global. Și-a format prima trupă „serioasă” (zic asta că se agață de arma secretă a umorului tot timpul dar când vine vorba de muzică, devine un adevărat mastermind), Edguy, la numai 15 ani cu colegii de la școală și de atunci nu s-a mai oprit. Numele Edguy vine de la porecla profesorului lor de mate, și seriozitatea lui Sammet nu s-a potolit deloc de atunci (acesta fiind un lucru pozitiv pentru cei care apreciază umorul de după culise).



Bine ați venit din nou, dragi prieteni, la coloana Metalmăcire, unde apar cele mai stimulante articole despre muzica rock/metal (if you know what I mean). De data aceasta avem știri despre întreaga coloană, care, de la sfârșitul lunii Mai (2018), va fi condusă de Necro, chitaristul, compozitorul, și producătorul trupei Transilvănene, ANAHATA.



Sute de mesaje de susținere au sosit în scurt timp după apariția piesei pe internet, tineri și mai puțin tineri din Anglia, Ucraina, Cehia, Olanda, Rusia, asigurând tânăra formație de votul lor. Comentariile sunt în mai toate limbile continentului...




Sus