Miercuri, 18 Septembrie 2019
Miercuri, 18 Septembrie 2019


Kontakt



Mocănița „Sovata” (kisvonat, kicsi vonat pe limba maghiarilor), adică locomotiva cu aburi pentru linie îngustã seria 764052, face parte din lotul de 10 locomotive construite în anul 1949, la fabrica Chrzanowo din Polonia, din care două au ajuns în România, fiind conservate până în anul 2011, în depoul Sibiu. Locomotivei propriu-zise i s-a adăugat tenderul, care a fost produsă la Uzinele Reșița (Resicabánya) în anul 1916. Capacitatea rezervorului de apă este de 3 mc, iar cea a combustibilului de 3 tone. Mocănița funcționează cu cărbune sau lemn de esențã tare.



Lavinia Molnar, managerul Magazinului Naturist Naturland a vorbit cu o deosebită căldură despre acceptarea „etichetei verzi”, spunând celor de la mass media, că această firmă și-a desfășurat activitatea și până acum bilingv, având tot mai mulți clienți maghiari.



Și acest concurs, mai mult un eveniment al mișcării și al prieteniei, mai are o calitate. Multiculturalitatea lui, care sparge bariere. Etnice, comunicaționale, de steaguri sau religie. Aici limba sau naționalitatea contează mai puțin, pasiunea e cea care unește, lărgește orizonturi și indirect, schimbă mentalități.



Ajunși la fața locului așteptându-ne să găsim ceva ruine, n-am mai găsit nimic. Hotelul Concordia a fost demolat, în locul lui este doar un teren plin de buruieni. Băile cu apă rece și caldă la fel nu mai există. Cabinele, pompele toate au dispărut, rămânând doar o groapă la poalele dealului din care oamenii mai iau apa minerală și azi: din izvorul denumit Lobogó.



Când Transilvania era parte componentă a Austro-Ungariei, în bazinul Mureșului a fost construită în perioada 1912-1914 o cale ferată cu ecartament îngust pentru a conecta centrul regiunii, orașul Târgu Mureș (Marosvásárhely) cu localitățile importante din jur. Existau trei tronsoane: Târgu Mureș - Sovata, Târgu Mureș - Band (Mezőbánd) - Miheșu de Câmpie și respectiv Târgu Mureș – Band – Viile Tecii (Kolozsnagyida). Guvernanții de atunci foloseau aceste linii atât pentru transportul de marfă cât și pentru cel de călători.



S-a intrat în primărie cu steagul pentru a fi predat, unde a fost domnul viceprimar Tischler Ferenc care a explicat motivul pentru care nu se poate arbora azi steagul – lucrările la clădirea primăriei – dar a spus că poate prelua tricolorul pentru a fi arborat când constructorul va preda clădirea, adică după finalizarea lucrărilor. Acum, nu știm exact dacă edilii au amânat intenționat predarea clădirii, în condițiile în care schele și muncitori nu mai sunt pe lângă sau prin primărie de vreo 2-3 luni, dar aș vrea să cred că ne merge mintea tuturor.



Din acest considerent, revin asupra evenimentului recent încheiat în Capitala Transilvaniei și cu gândul la manifestările din Ziua Drapelului, nu pot să nu mă înclin în fața modului elegant în care maghiarii ardeleni au găsit cu cale să-și aniverseze Ziua Nației lor.




Sus