Miercuri, 20 Septembrie 2017
Miercuri, 20 Septembrie 2017


Kontakt



După ce a ieșit de pe scenă trupa ungurească de succes, prezentatorii au vorbit în maghiară și română. La final, unul dintre ei, cel care vorbea în maghiară a rostit cuvântul „Hi-Q”. S-a dezlățuit iadul în sală din cauza țipetelor publicului... Nu se mai auzea nimic și prezentatorul român nu a mai putut traduce nimic din cauza gălăgiei! Inginerul nostru de sunet, care era în primul rând în sală, chiar în fața scenei, a simțit cum sutele de spectatori îl strivesc de scenă, cum bucuria lor îl surzește, cum țipetele se transformă într-un val de aer care îi rupe hainele de pe el.



Serbarea este umbrită însă de problemele liceului catolic maghiar din Târgu Mureș, unde anul școlar va începe cu ieșirea maghiarilor în stradă, protestând împotriva deciziilor de a îngreuna funcționarea acestui institut maghiar. Protestul va avea loc în 6 septembrie și va avea ca lider chiar pe arhiepiscopul romano-catolic din Alba Iulia, Jakubinyi György, cel mai stimat lider al societății maghiare, care prin prezența sa atrage atenția lumii că în România problema maghiarilor este departe de a fi rezolvată.



Când e de rău, e maghiar, când e bun, e român. Hai să lăsăm odată stereotipurile și ideile preconcepute. Un vânzător nu și-a făcut treaba, a discriminat? Să fie penalizat conform legilor. Există de toate pârțile asemenea cazuri. Noi le scoatem în evidență doar pe ale altora, uitând că există și români ce îi discriminează pe alții. Să nu mai vorbim de romi aici că nu terminăm nici până mâine.



Să le explici unor astfel de patrioți înfierbântați că, după cum spune Constituția, cetățenia este un drept pe care îl dobândești prin naștere, ceea ce nu atrage automat obligativitatea de a vorbi limba română – că, vorba aia, poți să te naști surdo-mut nu doar în altă etnie, dar tot român devii – este o luptă pierdută înainte de a începe. Te gândești atunci să încerci o variantă mai caldă, mai umană, și să vorbești despre propriile experiențe, să depui mărturie bazându-te pe realitățile cu care te confrunți în fiecare zi. Și ce te gândești să mărturisești? Că tu te-ai mutat în Secuime de doi ani jumate, că ai un soț român care vorbește maghiară fluent, că ai un câine și-un copil pe care îți place să îl crești aici și că habar n-ai de limba maghiară că nu ți-a trebuit din simplul fapt toți ungurii între care trăiești vorbesc cu tine întotdeauna în română.



Această pățanie patriotică mi-a venit în minte, când la cererea a multor colaboratori și prieteni, am fost nevoit să mă uit la filmulețele unui coleg de breaslă despre unele tematici controversate din România simplă: ”Ce spun Martorii lui Iehova despre Pomo(haci) și ciocanul lui”, respectiv ”De ce nu se dau mititei la români în Odorhei”.



Cine se aventurează în această temă a istoriei, să aibă grijă ori la aripi de înger, ori documentație de monstru al cunoașterii. Fără de asta, este măcar bine să îsi aleagă o perspectivă mai adâncă. Este atitudinea pe care o încerc eu – fascinat de istorie, urlu de durere când iau în mână o carte, chiar un Armbruster*, până acum preferatul meu pe temă, și îl parcurg simțind vidul de înțelegere care se mărește după lectură, nu se micșorează.



Gheorghe Funar a avut însă ideea de a înlocui simbolul secular al orașului cu ceva care, în opinia arhitectului Virgil Pop, secretarul Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice, este o stemă pentru cimpanzei („cu o stemă și o denumire pentru cimpanzei”).




Sus