Miercuri, 24 Octombrie 2018
Miercuri, 24 Octombrie 2018


Kontakt



Art. 3 - Politicienii prezenți la deschiderea noului an școlar trebuie să fie neapărat flancați de preoți în sutană, de obicei de confesiune ortodoxă. Oamenii bisericii oficiază o slujbă, rostesc predici, împrăștie apă sfințită și aprind tămâie. Este permisă strângerea de fonduri pentru construirea celei de-a doua biserici de la colțul străzii.



Când am început acest proiect al portalului, această poză îmi stătea pe masa de lucru, ca un viitor îndemn în vremurile grele, când împrejurările mă vor face să detest momentul când m-am apucat într-un mod cât de cât instituționalizat – dar independent de politică – de apropierea românilor și maghiarilor.



Mocănița „Sovata” (kisvonat, kicsi vonat pe limba maghiarilor), adică locomotiva cu aburi pentru linie îngustã seria 764052, face parte din lotul de 10 locomotive construite în anul 1949, la fabrica Chrzanowo din Polonia, din care două au ajuns în România, fiind conservate până în anul 2011, în depoul Sibiu. Locomotivei propriu-zise i s-a adăugat tenderul, care a fost produsă la Uzinele Reșița (Resicabánya) în anul 1916. Capacitatea rezervorului de apă este de 3 mc, iar cea a combustibilului de 3 tone. Mocănița funcționează cu cărbune sau lemn de esențã tare.



Lavinia Molnar, managerul Magazinului Naturist Naturland a vorbit cu o deosebită căldură despre acceptarea „etichetei verzi”, spunând celor de la mass media, că această firmă și-a desfășurat activitatea și până acum bilingv, având tot mai mulți clienți maghiari.



Și acest concurs, mai mult un eveniment al mișcării și al prieteniei, mai are o calitate. Multiculturalitatea lui, care sparge bariere. Etnice, comunicaționale, de steaguri sau religie. Aici limba sau naționalitatea contează mai puțin, pasiunea e cea care unește, lărgește orizonturi și indirect, schimbă mentalități.



Ajunși la fața locului așteptându-ne să găsim ceva ruine, n-am mai găsit nimic. Hotelul Concordia a fost demolat, în locul lui este doar un teren plin de buruieni. Băile cu apă rece și caldă la fel nu mai există. Cabinele, pompele toate au dispărut, rămânând doar o groapă la poalele dealului din care oamenii mai iau apa minerală și azi: din izvorul denumit Lobogó.



Când Transilvania era parte componentă a Austro-Ungariei, în bazinul Mureșului a fost construită în perioada 1912-1914 o cale ferată cu ecartament îngust pentru a conecta centrul regiunii, orașul Târgu Mureș (Marosvásárhely) cu localitățile importante din jur. Existau trei tronsoane: Târgu Mureș - Sovata, Târgu Mureș - Band (Mezőbánd) - Miheșu de Câmpie și respectiv Târgu Mureș – Band – Viile Tecii (Kolozsnagyida). Guvernanții de atunci foloseau aceste linii atât pentru transportul de marfă cât și pentru cel de călători.




Sus