Luni, 18 Iunie 2018
Luni, 18 Iunie 2018


Kontakt



În România nu există nici o forță majoră care să oblige părțile să colaboreze, dacă această posibilitate prezintă dezavantaje. Școlile mixte ar fi și sunt cele mai moderne variante ale educației prestate. Asta știm cu toții. Dar într-o școală mixtă elevii maghiari își pierd din start dreptul firesc de a-și folosi limba la toate nivelele, toate înscripțiile fiind în română ei simt un disconfort, spunând: „păi dacă avem probleme cu folosirea limbii, hai să mergem la școală separată, unde nu avem aceste probleme”.



În rândurile adulților nu știu dacă s-au făcut studii, dar sunt convins că milioane și milioane de oameni ar pica examenul. Educația maselor – zero în România. Datorită acestui analfabetism funcțional generalizat se poate întâmpla că oamenii nu găsesc legătura dintre legi și aplicarea lor. Nu înțeleg, de exemplu, că un tratat sau o înțelegere urmează să fie aplicat.



Anul trecut profesorii de la facultatea din Miercurea Ciuc a Universității Sapientia au avut o inițiativă excelentă: au lansat un program pentru oameni vârstnici. Au propus prelegeri în limba maghiară o dată la două săptămâni pe diverse teme interesante. Programul a fost denumit pe ungurește „ezüst akadémia”, care se poate traduce atât prin „academie argintie” (făcând aluzie la culoarea părului cursanților), cât și prin „academie de argint” (ceea ce s-ar putea referi la beneficiul obținut, care este ca o medalie de argint – dar poate valora și cât o medalie de aur, cum a spus consulul maghiar la Miercurea Ciuc, la festivitatea de închidere a primului an).



– Târgul gospodarilor din satele ungurești din județul Cluj, cu titlul Bejön a vidék! (Satul vine la oraș!), este unul dintre rezultatele acestei noi concepții de a reda gospodăriile menirea lor – îmi spune Moldvai Ákos, președintele unei asociații de gospodari maghiari. – Târgul organizat în curtea liceului Apáczai, însumează în jur de 20 de standuri, cu vânzători din 8 sate-comune ungurești – adaugă președintele.



Este vorba de o anxietate inexplicabilă a milioanelor de români, cărora le este frică de Ungaria vecină pe considerentul că aceasta vrea să anexeze Transilvania. Este un complex grav, deoarece apare, iată, și după 100 de ani de la tratatul de la Trianon. Acest complex atârnă greu pe umărul societății românești, deoarece blochează drumurile modernizării României și căile care duc spre “maghiarii” în număr insemnat din județele Satu Mare,Bihor, Sălaj, Cluj,Mureș, Harghita, Covasna și altele.



Iată, au trecut 15 ani de la acea hotărâre de consiliu local, care punea în practică legea legea „20 la sută – bilingvizarea inscripțiilor oficiale”, și asistăm săptămânal la spectacole de mârlănie legate de această hotărâre. Că nu este valabil... Că în 2001, când s-a elaborat legea, maghiarii nu aveau ponderea de 23 la sută... Că administrația nu avea cuie și ciocane, că nu avea vopsea...



Este un fapt recunoscut că muzica ajută la dezvoltarea creierului… cei ce intră în contact cu Muzicando, se familiarizează cu succesiunea culorilor și succesiunea notelor muzicale; învață denumirea a 49 de instrumente muzicale; fac cunoștință cu 4 semne grafice muzicale: diez, bemol, becar și pauza de pătrime; se familiarizează cu imaginile a 7 muzicieni clasici… ba mai mult, Muzicando prezintă adaptabilitate. În tabloul instrumentelor sunt incluse 7 instrumente arhaice care sunt așezate astfel încât să facă legătură dintre instrumentele simfonice și cele tradiționale, în diagonala unei etalări drepte (șiruri de la Do la Si, pe culori, unul sub altul).




Sus