Joi, 23 Noiembrie 2017
Joi, 23 Noiembrie 2017


Kontakt



Anul trecut profesorii de la facultatea din Miercurea Ciuc a Universității Sapientia au avut o inițiativă excelentă: au lansat un program pentru oameni vârstnici. Au propus prelegeri în limba maghiară o dată la două săptămâni pe diverse teme interesante. Programul a fost denumit pe ungurește „ezüst akadémia”, care se poate traduce atât prin „academie argintie” (făcând aluzie la culoarea părului cursanților), cât și prin „academie de argint” (ceea ce s-ar putea referi la beneficiul obținut, care este ca o medalie de argint – dar poate valora și cât o medalie de aur, cum a spus consulul maghiar la Miercurea Ciuc, la festivitatea de închidere a primului an).



– Târgul gospodarilor din satele ungurești din județul Cluj, cu titlul Bejön a vidék! (Satul vine la oraș!), este unul dintre rezultatele acestei noi concepții de a reda gospodăriile menirea lor – îmi spune Moldvai Ákos, președintele unei asociații de gospodari maghiari. – Târgul organizat în curtea liceului Apáczai, însumează în jur de 20 de standuri, cu vânzători din 8 sate-comune ungurești – adaugă președintele.



Este vorba de o anxietate inexplicabilă a milioanelor de români, cărora le este frică de Ungaria vecină pe considerentul că aceasta vrea să anexeze Transilvania. Este un complex grav, deoarece apare, iată, și după 100 de ani de la tratatul de la Trianon. Acest complex atârnă greu pe umărul societății românești, deoarece blochează drumurile modernizării României și căile care duc spre “maghiarii” în număr insemnat din județele Satu Mare,Bihor, Sălaj, Cluj,Mureș, Harghita, Covasna și altele.



Iată, au trecut 15 ani de la acea hotărâre de consiliu local, care punea în practică legea legea „20 la sută – bilingvizarea inscripțiilor oficiale”, și asistăm săptămânal la spectacole de mârlănie legate de această hotărâre. Că nu este valabil... Că în 2001, când s-a elaborat legea, maghiarii nu aveau ponderea de 23 la sută... Că administrația nu avea cuie și ciocane, că nu avea vopsea...



Este un fapt recunoscut că muzica ajută la dezvoltarea creierului… cei ce intră în contact cu Muzicando, se familiarizează cu succesiunea culorilor și succesiunea notelor muzicale; învață denumirea a 49 de instrumente muzicale; fac cunoștință cu 4 semne grafice muzicale: diez, bemol, becar și pauza de pătrime; se familiarizează cu imaginile a 7 muzicieni clasici… ba mai mult, Muzicando prezintă adaptabilitate. În tabloul instrumentelor sunt incluse 7 instrumente arhaice care sunt așezate astfel încât să facă legătură dintre instrumentele simfonice și cele tradiționale, în diagonala unei etalări drepte (șiruri de la Do la Si, pe culori, unul sub altul).



Apoi sosește primul grup ai centrului pentru copii ai străzii AKSZA, conduși de Molnár Julianna. Îmbrăcați frumoși, liniștiți dar puțin timizi. După sosirea celui de-al doilea grup începe evenimentul propiu zis: salutăm copiii și cei doi chelneri încep ceea ce putem numi un „curs intensiv de bune maniere în restaurant”. Băieții își știu meseria, chiar și eu rămân cu gura căscată atunci când aud despre „mesajul tacâmurilor”. Iată o întrebare fulger: știți ce înseamnă cuțitul trecut printre dinții furculiței la sfârșitul mesei? Participanții știu deja răspunsul...



Acest volum elegant – apărut cu sprijinul Departamentului Relațiilor Interetnice al Guvernului României respectiv Fundația Rațiu din Anglia – , întrunește articolele a 39 de jurnaliști profesioniști, români și maghiari, având toate ca subiect principal aspectele pozitive ale conviețuirii româno-maghiare sau relațiile interetnice din România.




Sus