Miercuri, 20 Septembrie 2017
Miercuri, 20 Septembrie 2017


Kontakt



La mormintele, monumentele, crucile de piatră și gropile comune din Vale s-au ținut discursuri în trei limbi (română, maghiară și germană), rugăciuni (reprezentanții confesiunilor românești și ungurești din zonă) precum și onoruri militare. Cei care au luat cuvântul – cu mici excepții – au încercat să vorbească despre ceea ce a fost comun acestor soldați căzuți la datorie, adică moartea eroică pentru patrie.



De la primele probe am observat plăcerea cu care cântă fetele, bucuria și emoția cu care se pregătesc pentru fiecare apariție pe scenă. Era o plăcere să văd de fiecare dată bucuria și totodată mândria care se afișa pe fețele lor după fiecare spectacol. Participarea într-un cor înseamnă o anume disciplină, seriozitate, să-ți reorganizezi timpul liber. Pentru mine, ca profesor este o plăcere să văd că toate aceste lucruri, fetele mele le fac cu plăcere, se acomodează, participă cu bucurie.



Stimă vouă pentru activitatea voastră și pentru efortul ce-l depuneți în scopul menținerii unui spirit european în sânul redacției CORBII ALBI. Dorind să vă ajut, voi încerca aici, în Serbia, la unele instituții care ar putea sprijini reconstrucția monumentului și în cazul că nu primesc ajutor, mă gândesc să organizăm împreună o acțiune de strângere de fonduri de la oamenii de bun simț, de la românii, sârbii și maghiarii din Serbia. Sper ca vom reuși



În România nu există nici o forță majoră care să oblige părțile să colaboreze, dacă această posibilitate prezintă dezavantaje. Școlile mixte ar fi și sunt cele mai moderne variante ale educației prestate. Asta știm cu toții. Dar într-o școală mixtă elevii maghiari își pierd din start dreptul firesc de a-și folosi limba la toate nivelele, toate înscripțiile fiind în română ei simt un disconfort, spunând: „păi dacă avem probleme cu folosirea limbii, hai să mergem la școală separată, unde nu avem aceste probleme”.



În rândurile adulților nu știu dacă s-au făcut studii, dar sunt convins că milioane și milioane de oameni ar pica examenul. Educația maselor – zero în România. Datorită acestui analfabetism funcțional generalizat se poate întâmpla că oamenii nu găsesc legătura dintre legi și aplicarea lor. Nu înțeleg, de exemplu, că un tratat sau o înțelegere urmează să fie aplicat.



Anul trecut profesorii de la facultatea din Miercurea Ciuc a Universității Sapientia au avut o inițiativă excelentă: au lansat un program pentru oameni vârstnici. Au propus prelegeri în limba maghiară o dată la două săptămâni pe diverse teme interesante. Programul a fost denumit pe ungurește „ezüst akadémia”, care se poate traduce atât prin „academie argintie” (făcând aluzie la culoarea părului cursanților), cât și prin „academie de argint” (ceea ce s-ar putea referi la beneficiul obținut, care este ca o medalie de argint – dar poate valora și cât o medalie de aur, cum a spus consulul maghiar la Miercurea Ciuc, la festivitatea de închidere a primului an).



– Târgul gospodarilor din satele ungurești din județul Cluj, cu titlul Bejön a vidék! (Satul vine la oraș!), este unul dintre rezultatele acestei noi concepții de a reda gospodăriile menirea lor – îmi spune Moldvai Ákos, președintele unei asociații de gospodari maghiari. – Târgul organizat în curtea liceului Apáczai, însumează în jur de 20 de standuri, cu vânzători din 8 sate-comune ungurești – adaugă președintele.




Sus