Joi, 21 Septembrie 2017
Joi, 21 Septembrie 2017


Kontakt / România în frunte – la analfabeți funcționali

România în frunte – la analfabeți funcționali

Foarte puține instituții media au găsit de cuviință publicarea rezultatelor legate de analfabetismul funcțional din Europa și acest lucru este de înțeles, deoarece prin aceste date iese la suprafață adevărata stare a națiunii. Statisticile arată că în România anului 2016 peste 42% dintre copiii cu vârsta de 15 ani au dificultăți în domeniul alfabetizării funcționale.

Elevii români din clasele a 9-a se situează astfel pe locul 49 din totalul de 65 la testarea PISA din 2009, la secțiunea lectura și înțelegerea textului. La secțiunea matematică și la științe România s-a situat pe locul 47. La nivelul Europei, după România se mai află doar Albania…
  
              

O parte a specialiștilor în domeniu sunt de părere că acest fenomen era cvasicunoscut, deoarece decăderea morală a societății și haosul organizat nu puteau genera un alt orizont, decât acesta. O societate în care lumea nu poate face legătura între legile țării și aplicarea lor, nu e de mirare că și tinerii devin analfabeți funcționali.

Potrivit specialiștilor, conceptul de alfabetizat funcțional presupune o persoană capabilă să citească un text, să îl înțeleagă, să facă conexiunile cu ceea ce știa înainte de citirea textului, capacitatea sa de a-și formula un punct de vedere cu privire la ce a citit, de a exprima în scris sau oral punctual său de vedere și, nu în ultimul rând, de a aplica informațiile/cunoștințele obținute în contexte de viață reală, adică funcționarea în societate.

În rândurile adulților nu știu dacă s-au făcut studii, dar sunt convins că milioane și milioane de oameni ar pica examenul. Educația maselor – zero în România. Datorită acestui analfabetism funcțional generalizat se poate întâmpla că oamenii nu găsesc legătura dintre legi și aplicarea lor. Nu înțeleg, de exemplu, că un tratat sau o înțelegere urmează să fie aplicat.

Cel mai simplu examen pentru adulți este “Care sunt legăturile dintre sloganele oficiale ale unei țări și respectarea lor?” Răspunsul este firește următorul “Legătura este următoarea: să aplici legea respectivă, că de aceea s-a votat legea în parlament. Iar dacă nu se aplică, întrebi, de ce se întâmplă asta, de ce se permite nerespectarea?"

Dacă avem acest slogan, pe care-l vedeți alături, de ce nu aplicăm? De ce este hăituită limba maghiară? Dacă avem tratate internaționale legate de ocrotirea monumentelor istorice, de ce permitem să se transforme monumente istorice în budă în aer liber? Răspunsul este simplu: analfabetismul funcțional generalizat omoară cu timpul societatea ca atare.



România. Lege + aplicare = 0. Neaplicare + reacția societății la ilegalitate = 0. Nivelul de atitudine civică: "Ce să facem, mai rău să nu fie".



România. Monumentul lui Hunyadi János de la Zeicani, jud.Hunedoara. Ruinele soclului și ale treptelor – situate în proximitatea unui drum intens circulat (vechiul drum roman) și lângă un fel de parcare – au devenit refugiul celor cu necesități fiziologice stringente, transformându-se într-o … „budă publică” în mijlocul naturii, cu siguranță unicat prin faptul că „funcționează” pe ruinele monumentului unui erou despre care toată Europa civilizată vorbește cu stimă.

Lege + aplicare = 0. Neaplicare + reacția societății la ilegalitate = 0. Nivelul de atitudine civică: "Ce să facem, mai rău să nu fie".


Studiile arată că un nivel scăzut al acestor competențe are ca efect o creștere economică redusă și fără capacitatea de sustenabilitate. Din acest motiv, statele membre UE și-au propus ca țintă reducerea numărului elevilor de 15 ani care au dificultăți în domeniul alfabetizării funcționale, la un procent mai mic de 15% până în 2020. În prezent media europeană este de 20 la sută.

De reținut rezultatele Ungariei (17.06%, locul 10) o țară central-europeană unde reformele, presa, societatea, politicul își fac datoria. Păcat că presa maghiară este tradusă foarte rar în România, că altfel ar încremeni oamenii avizați din România de dârzenia cu care instituțiile media analizează astfel de statistici negative. Reporterii imediat sunt trimiși la școli, pe stradă, la specialiști, la Ministerul Muncii să întrebe de cauza acestor eșecuri și posibilitatea corectării.

La noi liniște mare. Fiecare al doilea elev e analfabet funcțional în România, dar știrea asta nu interesează pe nimeni. Probabil se gândesc mulți că până nu suntem chiar ultimii (Albania e în spatele nostru), nu e problemă.

Poate au dreptate.




Sus