Marţi, 20 August 2019
Marţi, 20 August 2019


Kontakt / Exemplul european al Debreceni Nyári Egyetem. Impresiile unui român

Exemplul european al Debreceni Nyári Egyetem. Impresiile unui român

Într-o epocă nivelată și omogenizată, în care toți mănâncă, gândesc și acționează la fel, a învăța limba maghiară, ca limbă străină, reprezintă un gest manifest de ieșire din logica singularului – o singură turmă, o sigură comunitate internațională, o singură politică, o singură lingua franca, un singur set de (non)valori – și intrarea în logica pluralului, în care se pune accentul pe diferențe, pe diversități, pe individualități, pe particularități, pe minorități etc.

Pentru „marea familie” mondializată a celor care au iluzia că pot cumunica – să nu mai spunem și „a gândi” – în mod autentic într-un „Basic English” de cel mult 200 de cuvinte, învățarea limbii maghiare reprezintă un gest la fel de anacronic ca instinctul medieval al maghiarilor – atât de contrastant față de corectitudinea politică transformată în dogmă de Occident – de a-și transforma țara într-o cetate bine apărată în fața invaziilor noilor valuri de migratori.



Anacronismul maghiarilor a devenit astăzi o veritabilă calitate, cu rol imunizant, într-o perioadă istorică dominată de tirania excepției și a democrației care se întoarce împotriva ei însăși cu propriile argumente, după cum bine demonstra la un moment dat Tzvetan Todorov. Concentrarea pe valorile culturii naționale, în care limba joacă un rol esențial, reprezintă o alternativă, umplută cu sens istoric și etnic, la noua specie generalizată a „omului carcasă”, a omului manipulabil și fără conținut. A mai fi astăzi cu adevărat european înseamnă a cultiva pluralitatea, în condițiile nerenunțării la propriile valori, și a ne opune cu înverșunare diferitelor simptome degenerative ale „revoltei maselor”, descrise atât de bine de vizionarul gânditor José Ortega y Gasset.

Am avut ocazia de a participa la Debreceni Nyári Egyetem (Școala de Vară de la Debrețin) și să văd cum maghiarii știu și astăzi să continue o mare tradiție culturală și instituțională, începută în epoca interbelică, și să-și promoveze la nivel internațional limba și propriile valori naționale. Cred că, preluând și generalizând modelul oferit de Universitatea din Debrețin, țările europene vor putea să-și păstreze propriile valori, în condițiile unei diversități creatoare.

Prin cursurile de limbă și de cultură maghiară susținute pentru câteva sute de studenți străini veniți din toate colțurile lumii, profesorii și organizatorii Debreceni Nyári Egyetem au dat dovadă de un înalt profesionalism și patriotism. Universitatea din Debrețin a așezat încă o dată Ungaria pe harta relevantă a culturii din Europa. Debreceni Nyári Egyetem trebuie să fie considerată de autoritățile ungare drept o prioritate națională, iar de autoritățile europene drept un model demn de urmat.






Sus