Sâmbătă, 25 Noiembrie 2017
Sâmbătă, 25 Noiembrie 2017


Kontakt / 500 de magazine în Cluj, unde maghiara este „oficială”

500 de magazine în Cluj, unde maghiara este „oficială”

În cei patru ani de activitate Mișcarea „Igen,tessék!/Da, poftiți!” a reușit să convingă sute de firme din Cluj, ca să permită folosirea limbii maghiare în mod „oficial” în conversația zilnică dintre vânzători și cumpărători. Această „oficialitate” constă practic în folosirea etichetei verzi „Igen,tessék!/Da, poftiți!” la intrările de magazin, dând astfel undă verde acelora, care vor să-și desfășoară afacerile mai mici sau mai mari în limba maghiară. Intrând pe ușă, clientul nu are altceva de făcut, decât să salute în maghiară, și să caute angajații care vorbesc maghiara.



La început tinerii de la „Igen,tessék!/Da, poftiți!” păreau a fi Don Quijote, deoarece în România folosirea limbii maghiare în societate nu este reglementată úntr-un mod clar de lege. Semnarea (ratificarea) Chartei Limbilor Minoritare și Regionale de către Statul Român nu pare a fi luată în serios de autorități, deși sloganele acestei charte („Limba ta nu se demodează; folosind-o, o faci mai puternică!”, „Utilizarea unei limbi o face mai puternică.Folosește-o, nu o pierde!”) sună bine în cadrul campaniei „România, model pentru rezolvarea problemelor minoritare”.

Într-un mediu ambiguu din punct de vedere a „oficialității” folosirii limbii maghiare în societate (și în administrație), Mișcarea „Igen,tessék!/ Da, poftiți!” a reușit să lupte pașnic pentru promovarea folosirii acestei limbi în magazine – desigur alături de cea română – în așa fel, încât sute de firme au acceptat în Cluj eticheta verde.

Azi s-a alăturat firmelor cu „eticheta verde” și cei de la Naturland, poate fără să știe că acest parteneriat va însemna o piatră de hotar Mișcării Civice „Igen,tessék!/Da, poftiți!”, deoarece prin Naturland s-a ajuns la cifra 500. Această firmă (acest magazin naturist) a devenit a 500-lea în grupul „etichetaților verzi”!

Mica serbare s-a desfășurat în magazin, unde Bethlendi András – președintele executiv al Mișcării Civice „Igen,tessék!/Da, poftiți!” – a oferit firmei Naturland o plachetă specială. Evenimentul s-a desfășurat într-un cadru familiar, deoarece pe timpul „conferinței de prese ad hoc” nu s-a închis ușa magazinului, astfel s-a putut convinge toată media prezentă, cu ce siguranță intră clienții în magazin, conversând în maghiară.

Bethlendi András, președintele executiv Mișcarea Civică „Igen,tessék!/Da, poftiți!” a atras atenția, că a folosi limba maghiară în magazine crește sentimentul de confort al maghiarilor. – Maghiarii din Cluij știu românește, dar folosirea limbii materne le dă un sentiment de siguranță, un „sentiment de cămin” , un sentiment de confort – spunea.








Lavinia Molnar, managerul Magazinului Naturist Naturland a vorbit cu o deosebită căldură despre acceptarea „etichetei verzi”, spunând celor de la mass media, că această firmă și-a desfășurat activitatea și până acum bilingv, având tot mai mulți clienți maghiari.
– Sunt două categorii de clienți care cer expres informații în maghiară: cei mai în vârstă, care au liste de plante medicinale în limba maghiară și nu cunosc denumirile românești, iar de altă parte... tineretul maghiar, care este tot mai prezent în magazinul nostru, căutând produse mai speciale, despre care pot vorbi mult mai ușor în limba lor maternă – a declarat pentru Corbii Albi Lavinia Molnar, managerul Magazinului Naturist Naturland.

În timpul filmărilor și interviurilor aproximativ 15 persoane au intrat în magazin, dintre care 6 au cerut informații în maghiară. Angajații magazinului s-au ocupat de clienți – români și maghiari – în așa fel, încât toți care eram în magazin – clienți, angajați, respectiv Radio Cluj, Erdély TV, TVR CLUJ și mulți alții – ne-am simțit acasă. Vorbind între noi când în română, când în maghiară.

Otthon voltunk. Am fost acasă.

Igen? Igen. Chiar așa? Da, chiar așa...




Sus