Sâmbătă, 25 Noiembrie 2017
Sâmbătă, 25 Noiembrie 2017


Kontakt / Atelier interdisciplinar la Casa Memorială Sigismund Toduță

Atelier interdisciplinar la Casa Memorială Sigismund Toduță

În cadrul Universității de Vară Transilvania organizată de Ordinul Arhitecților din România, filiala Transilvania se desfășoară anual un megaproiect transdisciplinar modern, prin care studenții pot lua contact cu acele realități palpabile, ce nu pot fi „memorate” din cursuri, însă sunt absolut necesare pentru a înțelege în profunzime rostul și misiunea arhitecturii.

Prin vizitarea „interactivă” a unor edificii cu caracter arhitectonic special – cum ar fi cimitirul Házsongárd de exemplu sau Mănăstirea Franciscanilor din Cluj –, studenții simt acea dulce duplicitate a inovației arhitecturale, care îi obligă să se transformă din studentul „cursant”, în specialist, valorificând cunoștințele pentru folosul societății.



„Studentul-specialist” astfel vizitează edificii care sunt la prima vedere „obiective semituristice de vară”, și se trezește la urmă cu planuri, schițe și modele, care pot fi folosite de societate. Această formă a învățării – „practica arhitecturală interdisciplinară utilă” – este dezvoltată la un nivel foarte înalt de către fostul arhitect șef al Sibiului capitală europeană Szabolcs Guttmann, un profesor care are o afinitate rar întâlnită pentru educarea studenților prin aceste metode moderne, ba chiar inovative (vezi foto-oglinda).

În aceste zile studenții arhitecți și de la conservatorul de muzică s-au adunat la „cursul interdisciplinar” din cadrul Universității de Vară Transilvania la Casa Memorială Sigismund Toduță din Cluj, sub egida microproiectului „case memoriale vii”.

Cursul s-a transformat pe nesimțite într-o masă rotundă vie, în care subiectul de bază a fost rolul arhitecturii în crearea mediului de creație, un subiect interdisciplinar, despre care membrii conducerii Fundației Sigismund Toduță – Baciu Ecaterina (președinte) și Ghircoiașu Mihai (secretar) – au vorbit dezinvolt, amintindu-se de compozitorul Sigismund Toduță, despre pianul său, manuscrisele sale, și desigur despre funcționarea casei memoriale.

Szabolcs Guttmann, președintele Ordinului Arhitecților din România, filiala Transilvania, a subliniat importanța practică ale acestor „cursuri interdisciplinare”, evocând schimbarea look-ului din casa scărilor, un rezultat vizibil – la propriu și la figurat – al activității practice al tinerilor arhitecți.



                                         Casa scărilor „memoriale" renovate de tinerii arhitecți

– Această casă memorială este una dintre puținele din Cluj, care sunt vizitabile și este un punct de referință cultural. Oare câte case memoriale sunt în România, care nu sunt vizitabile, însă s-ar putea să posede piese, obiecte, manuscrise, fotografii care au valoare muzeală – se întreba retoric profesorul Szabolcs Guttmann.

Vizavi de eventuala conectare a Casei Memoriale Sigismund Toduță în circuitul cultural-turistic al orașului s-au consemnat multe idei din partea studenților, începând cu organizarea unor evenimente muzicale în „sala” casei memoriale, unde ar încăpea în jur de 40 de muzicofili până la proiectul ascultării muzicii toduțiene prin căști, în cadrul unor concerte postmoderne.

Din partea Asociației Clubul Media Corbul Albi a sosit propunerea că ar fi foarte util să se inființeze în Cluj o asociație a caselor memoriale vii (adică vizitabili) și pasive (nevizitabile respectiv neconcludente), pentru a crea un „țesut” cultural-turistic.

– În lumea de azi nu prea poți dezvolta nimic fără tineri. Iar pentru tineri Casa Memorială Sigismund Toduță înseamnă activități colorate, moderne, tricouri gen „I love Toduță”, căști, și concerte în aer liber – spuneau reprezentanții Corbilor Albi.

Momentul catartic al mesei rortunde organizată de Ordinul Arhitecților din România filiala Transilvania și Fundația Sigismund Toduță a fost oferit de pianista Gavriș Mira, care a interpretat pe pianul compozitorului o piesă clasică din comorile „casei".





Sus