Miercuri, 12 Decembrie 2018
Miercuri, 12 Decembrie 2018


Kontakt / Predarea limbii române ca limbă nematernă

Predarea limbii române ca limbă nematernă

Sunt profesoară de limba română la liceul teoretic G. Gaidarji din orașul Comrat și grădinița de copii Nr. 9 m. Comrat. Deja de 5 ani activez în calitate de profesoară de limba română, de 5 ani tot sunt în căutarea unor metode, tehnici, activități de lucru care ar putea să fie de un mare ajutor pentru profesorii din Găgăuzia în procesul de predare a limbii române.

Chiar dacă limba română în Republica Moldova este limba de stat, în Găgăuzia această limbă trebuie să fie studiată în baza altor metode, manuale. Pentru elevii din Găgăuzia limba română este una „alta decât cea maternă”, deci este o limba străină și de aceea trebuie schimbat conceptul de predare a limbii române pentru elevii găgăuzi.

Iată în anul 2015 în sfîrșit s-au gîndit la implementarea acestor schimbări. De la 1 iulie pînă pe 12 iulie 10 profesori de limba română din cadrul liceelor din Găgăuzia și a grădinițelor participă la acest peoiect la Galați, pentru a învăța toate etapele, metodele de predare a limbii române în baza noilor manuale.



Încă din primele zile coordonatoarea acestui proiect doamna Gina Necula dr. lector universitar ne-a sugerat să explorăm toată informația, să învățăm, să acumulăm cunoștințele, care ne vor servi drept un mare ajutor în schimbarea metodei veche gen „trebuie”.

„Motivați-i pe elevii voștri, oferiți-i situații de comunicare, de joc prin care el să învețe fără utilizarea expresiilor, care de mai mulți ani nu dau roade, expresii de genul: trebuie, ar trebui, e necesar, dacă nu înveți, vei primi un doi” – a subliniat Gina Necula.

Eu la fel sunt participantă a acestui proiect inedit, pentru prima dată am avut o mare onoare să primesc sfaturi, sugestii de lucru chiar de la autorii manualelor acestea, cu care vom lucra în anul de studii 2015-2016.

Autoarele manualelor pentru clasele primare pe parcursul orelor ne-au învățat cum să predăm limba română dintr-o altă perspectivă. Doamna Elena Platon una din autoarele manualului ne-a demonstrat prin exemple cît de utile și benefice sunt manualele noi, cît de interesante și captivante vor deveni lecțiile de limba română pentru acei elevi-participanți ai acestui proiect.


Dînsa a menționat că lecțiile de limba română trebuie să fie cât mai captivante, interesante, sarcinile trebuie să fie diversificate, bine gîndite și apropiate de elevi.

Succesele mari vor avea doar acei elevi care vor fi motivați de către profesoară, care vor particicpa activ la toate activitățile propuse de către profesoară, de aceea e foarte util să implementăm la ore cât se poate de multe activități care vor fi interesante elevilor.

Atunci el cu mare drag va veni la orele de limba română, se va implica activ și va însuși mai bine temele studiate.

Doamna Antonela Arieșan a menționat importanța etapelor de predare a lexicului noi pentru elevii clasei. La o oră copilul e capabil să însușească 5-7 cuvinte noi.

Ca să le însușească acestea cuvinte el trebuie să le repete de mai multe ori apoi să le utilizeze în enunțuri, în comunicare.

Eu pentru mine am elaborat un meniu complex de diferite metode, etape, tehnici, strategii, exerciții pentru reușita activității de predare a limbii române ca limbă nematernă. Cu nerăbdare aștept noul an de studii pentru utilizarea tuturor ingredientelor necesare unei bune desfășurări a lecțiilor în care elevii se vor simți importanți și vor înțelege utilitatea implicării lor active în procesul de dezvoltare a competenței de ascultare și comunicare.



În acestea 12 zile am acumulat o informație amplă în domeniile de: formarea competenței de exprimare scrisă; formarea competenței de receptare a mesajului oral; formarea competenței de exprimare orală.

Sunt sigură că acest pas important va contribui la favorizarea integrării lingvistice a copiilor în societatea contemporană, în care tot mai mare atenție se acordă cunoașterii mai multor limbi. Elevii nu învăță pentru notă, ci pentru viață, pentru integrarea lor lingvistică, socială, profesională.












Sus