Luni, 23 Septembrie 2019
Luni, 23 Septembrie 2019


Kontakt / De la scenă până la dansul din plăcere

De la scenă până la dansul din plăcere

Ansamblul Național Secuiesc Harghita organizează de două ori pe an festivalul de dansuri populare pentru copii cu numele de Csûrdöngölő.

Numele provine din vremuri demult apuse: când se termina contrucția unei șure trebuia bătătorită bine de tot podeaua, iar acest lucru se putea face cel mai lesne dacă se organiza dans. Prin dansurile feciorești se bătătorea podeaua cum nu se putea mai bine. Deci Csûrdöngölő nu însemană altceva decât bătătorire podelei șurei.



                                                               Foto: Kovács Csaba P.

Festivalul are ca scop reînvățarea de către copii a dansurilor și cântecelor bunicilor lor. Dansatorii profesioniști ai ansambului învață grupuri de copii din satele din jurul orașului Miercurea Ciuc, iar din rîndul acestor copii vor ieși și dansatori profesioniști.

Anual de Rusalii și în octombrie copii prezintă ceea ce au învățat înr-o jumătate de an, spre deliciul locuitorilor urbei și al oaspeților sosiți în oraș.

Interesant de remarcat este că abordarea muzicii populare s-a făcut în alt mod de către maghiari, decât cum s-a făcut în rândul românilor.

În anii cincizei ai secolului trecut muzica populară și dansul popular au fost mutate din mijlocul oamenilor pe scenă,între reflectoare. Tarafurile au fost înlocuite cu formații simfonice, dansurile și portul au fost uniformizate, recreate pe scenă, promotorul acestei abordării fiind coreograful rus Moiseev.


                                                         
                                                              Foto: Kovács Csaba P.


Această abordare și prezentare s-a păstrat la români până în zilele noastre.

În cultura maghiară la sfârșitul anilor 70 ai secolului trecut a apărut mișcarea Táncház (Casa dansului popular – așa numeau cei din Sic locul desfășurării dansului), mișcare care a dorit să readucă dansul și cântecul popular în mediul în care a luat naștere, printre oameni. Adică înapoi de pe scenă – între oameni.

Această mișcare a marcat în mare măsură modul de repunere în scenă a dansului popular, lăsând un grad mare de mișcare dansatorilor, lăsând loc improvizației, virtuozității. Marile ansambluri muzicale au fost reduse la tarafuri cu structură autentică.



Copii festivalului Csûrdöngölő s-au familiarizat cu această abordare a folclorului: au făcut cunoștință cu limbajul dansului, al muzicii, „vorbind" în mod creativ acest limbaj.

Așa cum făceau bunicii, străbunicii lor: dansau, cântau pentru placul lor.





Sus