Luni, 23 Septembrie 2019
Luni, 23 Septembrie 2019


Kontakt / Elevi români și maghiari concurează alături cu succes remarcabil la olimpiadele de română

Elevi români și maghiari concurează alături cu succes remarcabil la olimpiadele de română

Sunt evidente rezultatele bune ale Gimnaziului ”Traian”din Târnăveni la olimpiadele de limba, comunicare și literatura română. Elevi maghiari și români sunt de ani de zile între cei mai buni din județul Mureș, deși Târnăveni-ul nu este nici reședință de județ și nici oraș cu posibilități asemănătoare marilor localități din Ardeal.

La faza județeană a Olimpiadei de limba, comunicare și literatura română, punctajul maxim la scris era 120. Rezultatele obținute de Gimnaziul ”Traian” din Târnăveni au fost următoarele: premiul I. Nagy Anna (cl. a VIII-a) – 115 puncte și Hidi Krisztina (cl. a VII-a) –111 puncte; premiul al II-lea – Cărburean Amalia (cl. a VIII-a) 105 puncte, mențiune I – Savu Andreea (cl.a VIII-a) –101p. ( prof. coord. dr.Rezan Adela). 

De la secția română Câmpean Roxana (cl. a VIII-a ) – 86 puncte, prof. coord. Bichiș Ioana. Suciu Maria (cl. a VI-a, secția română) – 72 puncte, prof. dr. coord. Rezan Adela. 


Pe lângă toate acestea elevele Nagy Anna și Hidi Krisztina s-au calificat la faza națională a Olimpiadei de limbă, comunicare și literatura română, iar Cărburean Amalia s-a calificat la Concursul Național „Ionel Teodoreanu”, care va avea loc în luna mai la Iași. 

La începutul lunii aprilie a avut loc faza națională a olimpiadei de limba și literatură română, organizată pentru minorități. Din punctajul maxim, care era 200, Hidi Krisztina din clasa a VII-a a obținut locul al V.-lea  cu 173 puncte, iar Nagy Anna din clasa a VIII-a locul VII. cu 164 puncte. 

De unde atâtea rezultate pentru o școală din provincie care trăiește în umbra giganților din Târgu Mureș? Cum de ajung copii maghiari la un asemnea nivel în cunoașterea limbii și literaturii române? Răspunsul se găsește în caracterul special al îndrăgitei profesoare bilingve, Rezan Mariana Adela.


 – M-am născut la Odorheiu-Secuiesc, părinții mei au fost profesori, dragostea pentru copii este deci una dintre moștenirile mele.. La Liceul Pedagogic pe care l-am terminat la Odorheiu-Secuiesc am urmat cursurile opționale de limba și literatura maghiară. Pentru mine este important să cunosc mai multe limbi. 

         

Foto: Lotul olimpic a elevilor ajunși la faza județeană alături de prof. dr. Rezan Adela/ De la stânga la dreapta: Cărburean Amalia, Fodor Nóra, Nagy Anna, Savu Andreea (clasa a VIII-a C), Hidi Krisztina (clasa a VII-a C).

Cunoscând limba maghiară pot înțelege greutățile copiilor a căror limbă maternă nu este româna. Când am ajuns la Târnăveni și trebuia să conversez mult mai mult în limba română, am avut nevoie de un timp de adaptare. Eu, care eram româncă nativă, mi-am dat seama, că în mediul din care veneam, vorbeam mai mult ungurește, bineînțeles acasă, cu părinții discuțiile decurgeau românește, dar s-a dovedit, că de fapt nu era suficient. Astfel mi-am dat seama cât de greu poate fi pentru elevii care vorbesc românește doar la orele de limba și literatură română – explică profesoara mult îndrăgită.

– Cum sunt elevii maghiari la orele de română? 

– Elevii secțiilor maghiare sunt foarte conștiincioși. Temându-se că nu se descurcă, ei nu-și permit să trateze cu superficialitate materialul – spune profesoara. – Elevul cere, iar profesorul oferă… Degeaba își dorește profesorul să-i îndrume la însușirea anumitor materii, dacă pe elevi nu-i interesează. Este interesant și un alt aspect, faptul că la evaluările naționale, unde subiectele sunt unice, notele elevilor de la secția maghiară erau mai mari la limba și literatura română, decât la limba maternă. 

– Aveți o metodică aparte... specială?

– Am pornit de la experiența proprie în predarea limbii române – explică pedagogul care de 30 de ani se ocupă de educarea copiilor. 

                                                                         ***

Prof. dr. Rezan Mariana Adela de cinci ani predă la secția maghiară, și în opinia ei problema cea mai gravă cu care se confruntă este programul școlar ineficient, în care orele de comunicare lipsesc cu desăvârșire, or copiilor – care vorbesc limba română doar în cadrul orelor de limba și literatura română – exersarea orală le lipsește cel mai mult. Tocmai de aceea, cu trecutul ei de învățătoare se poate apleca la nivelul elevilor și încetul cu încetul au umplut caiete întregi cu expresii corecte.




 






Sus