Marţi, 13 Noiembrie 2018
Marţi, 13 Noiembrie 2018


Kontakt / Liceul Catolic din Târgu Mureș: ”o problemă de securitate națională”

Liceul Catolic din Târgu Mureș: ”o problemă de securitate națională”

Liceul Romano Catolic din Târgu Mureș este singurul institut de învățământ din Europa, al cărui existență constituie ”o problemă de securitate națională”, numele lui fiind prezent frecvent în declarațiile patriotice românești, sugerând că această instiuție este un pericol pentru România. Ba mai mult, partidele de opoziție, parlamentul – ca și președinția – au pe masa de lucru acest ”caz maghiar”, psihoza ajungând până la organizații studențești din Moldova, care au crezut de cuviință să ia în apărare România în fața ”iredentismului maghiar” reprezentat de această școală. 


Deși presa vuiește de numele acestui liceu, numărul jurnaliștilor care trec pragul acestui liceu este aproape zero. În acest fel subinformarea otrăvește în continuare viața celor din Târgu Mureș.

Frumoasa clădire a liceului actual a fost clădită în 1905 de către Biserica Romano Catolică, pentru a da loc Colegiul Romano Catolic. Viața colegiul a fost schimbată radical în anul 1948, când clădirea a fost luată de comuniști, colegiul primind statutul de ”liceu de fete cu predare în limba maghiară”. În 1962 liceul își pierde caracterul maghiar, fiind unificat cu Liceul Teoretic Unirea. 

Liceul și-a păstrat majoritatea maghiară până în anii 80, când noile planuri de școlarizare au impus schimbarea balanței etnice, clasele românești devenind majoritare.

În 2004 frumoasa clădire a fost retrocedată proprietarilor – Bisericii Romano Catolice –, liceul devenind chiriașul acesteia. În 2015 s-a reînființat Gimnaziul Romano Catolic, care funcționa în clădirea retrocedată.

      

Au început primele conflicte, care se întindeau încetul cu încetul de la comitetele de părinți la sălile profesorale, la consiliul local, la prefectură și spre partidele politice, unii vroind cu orice preț împiedicarea formării unei noi instituții școlare maghiare în Târgu Mureș, alții militând pentru funcționarea acestuia în clădirea construită inițial cu acest scop.

Conflictul interetnic latent a ieșit la suprafață în 2016, când DNA a găsit un viciu de procedură în actul de înființare (un act care notifica practic faptul înființării). Conform puținelor date oficiale referitoare la acest caz, în actul eliberat de inspectorul școlar general se scria ”înființare” în loc de ”propune pentru înființare”.

Inexistând foruri de pacificare lucrurile au luat o întorsătură catastrofală, liceul fiind considerat unul fondat ilegal, cu directorul său suspendat, fără acte și ștampilă.

Sute de copii maghiari s-au trezit de pe o zi pe alta, că școala lor nu mai există, și soarta lor depinde de factori necunoscuți.

Această stare psihotică a continuat până ce clasele liceului desființat au fost alocate Liceului Bolyai Farkas, devenind astfel un fel de appendix al acestuia, primind chiar un post de director adjunct care avea sarcina de a administra fostul liceu.

Clădirea a devenit tot mai singuratică, începând să dea aspect de imobil părăsit, deoarece statusul de ”ilegalitate” a blocat toate încercările de a ajutora liceul.

Tergiversările fără sfârșit, indolența și în unele cazuri chiar lipsa de onestitate a unora a împins UDMR să inițieze o lege, care se referă în expres la reînființarea acestui liceu.

Legea a fost votată în Parlamentul României, însă PNL și PMP au atacat-o la Curtea Constituțională.

În aceste condiții este un miracol adevărat, că nici elevii, nici părinții, nici profesorii nu au cedat și luptă în continuare pentru reînființare.












Sus