Miercuri, 20 Martie 2019
Miercuri, 20 Martie 2019


Kontakt / Aplauze rom滱e演i, aplauze ungure演i

Muli tind s cread c a fi minoritar este un handicap. Acest statut 螽s ofer beneficii de care nu se poate bucura o persoan care nu este 螽 contact permanent cu dou limbi diferite. Unul dintre avantajele cunoa演erii a dou culturi 蟊 faciliteaz, de exemplu, unui maghiar din Rom滱ia s asiste la spectacole de teatru jucate 螽 limba sa matern, dar 槐 la cele 螽 limba rom滱, f綖 s apeleze la instrumentul de mijlocire numit traducere simultan prin casc sau supratitrare.

姲i permit s experimentez des aceast c緄綟orie minunat 螽tre limbi 槐 culturi, teatrul fiind un teritoriu ideal pentru acest joc intelectual antrenant. A dori s 螸p綖t蒪esc c漮eva observaii legate de tradiiile rom滱e演i 槐 ungure演i 螽 domeniul culturii teatrale, care difer 螽 anumite aspecte.

La 螽ceputurile iniierii mele 螽 teatrul rom滱esc, am r緆as contrariat de faptul c la sf漷槐tul spectacolelor, 螽 majoritatea cazurilor, se aplaud 螽 picioare. Mult timp m-am simit st滱jenit de acest lucru, ne演iind cum s m comport 螽 asemenea situaie. Venind din T漷gu Mure 槐 nefrecvent滱d 螽 timpul copil綖iei spectacolele 螽 limba rom滱, a fost o noutate pentru mine aceast form de exprimare a dragostei fa de actori.

Publicul maghiar aproape niciodat nu se scoal 螽 picioare. Acesta 蹎i exprim recuno演ina 螽 acest mod excepional doar cu ocazii rare: ori c滱d vine un actor de seam de la Budapesta, ori c滱d asist la un spectacol aniversar dedicat s綖b綟oririi 螽tregii cariere a unui actor sau a unei actrie.



Cu timpul, mi-am dat seama c 槐 publicul rom滱esc este divizat 螽tr-o oarecare m綼ur de acest obicei. Marea majoritate 螿 accept 螽 continuare, 螽s, foarte interesant, este respins cu fermitate de spectatorii obi槃uii ai concertelor simfonice. Deci publicul rom滱esc aplaud 螽 picioare la teatru 槐 la oper, nu procedeaz la fel 槐 la concertele de muzic clasic. Sigur, se mai 螽t滵pl 槐 acolo, dar ori numai o mic parte a oamenilor 蹎i exprim recuno演ina astfel, ori la concertele excepionale, c滱d particip muzicieni de renume mondial.

Modul distinct de exprimare la rom滱i 槐 la maghiari se datoreaz temperamentului diferit care caracterizeaz cele dou popoare. Pe c滱d rom滱ii sunt foarte exuberani 槐 蹎i exprim sentimentele f裻i, maghiarii sunt mai reci, mai reinui, chiar rigizi. Publicul rom滱 se manifest zgomotos. Nimeni nu este surprins dac se strig Bravo!, dac se fluier din admiraie, ori cei din public 蹎i ridic braele deasupra capului, aplaud滱d cu m毃nile 螽緄ate spre cer.

Publicul maghiar are 槐 el o „coreografie” specific prin care d verdictul la finalul unui spectacol. Aceast manifestare este 螽s una colectiv 槐 mai puin individualist. Aplauzele ritmate, de care s-au molipsit 槐 o parte a rom滱ilor ardeleni, se nume演e 螽 limba maghiar „vastaps”, adic aplauze de fier, 螽 traducere mot a mot. Expresia are leg綟ur cu cortina de fier a scenei, care era l綼at jos la finalul unei reprezentaii dup numai c漮eva minute bune de aplauze, iar actorii ie榷au pe r滱d 螽 faa acestei perdele metalice, culeg滱d astfel 槐 individual laurii succesului. Astfel de cortine mai pot fi z綖ite mai mult la oper.

Aceste aplauze ritmate sunt o specialitate ungureasc, care r綼un, bine螽eles, 槐 螽 s緄ile de spectacol din Ungaria. La o reprezentaie de succes, pot s apar 槐 la c漮eva secunde numai dup ce publicul a 螽ceput s-槐 manifeste admiraia fa de actul artistic. B綟utul din palme ritmat poate fi uneori 槐 de o consisten debordant.

P滱 la urm am 螽eles c 槐 aceste elemente de ambian fac parte din cultura teatral maghiar 槐 rom滱easc 槐 c nici una nu este mai presus de cealalt. A榮 cum nici aplaudatul 螽 picioare nu este ru槐nos, nici modul de manifestare ponderat 槐 reinut, uneori chiar rece al publicului maghiar nu este de condamnat. Pur 槐 simplu, a榮 sunt rom滱ii, respectiv maghiarii. Fiecare contribuie prin felul s綦 de a fi la des綮漷槐rea actului artistic.

Astfel, nu m mai deranjeaz deloc c滱d publicul rom滱 aplaud 螽 picioare. M ridic 槐 eu, dac simt c vine din suflet acest gest, dac nu, r緆滱 a榷zat, cu riscul de a r緆滱e solitar 螽 manifestarea mea aparent mai ponderat.





Sus