Joi, 23 Noiembrie 2017
Joi, 23 Noiembrie 2017


Compas



Și să nu-mi veniți cu texte de genul, nu ne-au lăsat ungurii. În Moldova și Valahia tot sașii și maghiarii au fost cei care au dezvoltat primele orașe. Vlahii din Ardeal, fără să fi fost sașii și maghiarii, s-ar fi dezvoltat exact ca cei din Moldova și Valahia. Era mai bine așa ? Gândiți-vă bine la răspuns.



Șugaș Băi dacă nu știți, se află în Ținutul Secuiesc; ăla de nu există. De ce spun că dacă dorești să vizitezi Șugaș Băi, ori Malnas ori Lacul Sfânta Ana, sau oricare alt punct de atracție turistică al Ținutului Secuiesc, să vii cu inima deschisă și să lași prejudecățile acasă? Pentru că dacă vii cu ideea că noi suntem stăpâni, că aici e România și trebuie să auzi doar limba română, ai să te simți un pic stingher, în fond aici, noi suntem minoritarii. Doar un pic, pentru că secuii sunt oameni primitori și vorbesc toți și limba română. Am primit nu doar pâine când am cerut, dar și o friptură făină, ba și o prăjitură excelență Rigó Jancsi.



Iubirile se nasc și mor, și totuși sunt eterne. Eterne, precum cornul bătrân din Coltău, care din nou se înfiripă, aspirând spre nori prin lăstarul tânăr de lângă masa de piatră pe care mai sclipesc razele poemelor de odinioară.



Pentru mine, evreii au însemnat tristețea din ochii bărbatului care ne tundea fără să scoată o vorbă, concentrat asupra lucrului, adunând părul căzut de sub foarfece pe linoleul întins pe jos. Avea spatele gârbovit și sprâncenele adunate până la unirea lor, sugerând grijă și neliniște. Evreii au însemnat și resemnarea din ochii frumoasei roșcate, cu privirea hăituită și furișă, fiindu-i teamă să-și arate dragostea.



La 15 martie, după slujba de la biserică, tinerii din fruntea coloanei purtau steagurile: maghiarilor, secuilor, românilor, polonezilor, austriecilor, italienilor, germanilor, sașilor, francezilor, tuturor pașoptiștilor doritori de libertate. Uite așa, simplu.



Nu demult a făcut vâlvă un film documentar despre iubire și dorință. Protagoniștii documentarului sunt oameni în vârstă din Sândominic, un sat din Secuime.



Pe vremea aceea Clujul era locuit de două națiuni (în sensul medieval unde națiunea nu însemna o comunitate de limbă și de etnie ci mai degrabă una de drepturi și obligații), cea săsească și cea maghiară. Fiecare jude ales a încercat să interpreteze privilegiile acordate în favoarea propriei națiuni. Astfel s-a stârnit un conflict de proporții între sași și maghiari, fiecare acuzându-se reciproc de abuz de putere.




Sus