Joi, 27 Iunie 2019
Joi, 27 Iunie 2019


Compas / Un dar Bucureștiului de la Cluj: Gábor Tompa

„Noul locatar” la Teatrul Nottara *

El însuși mutându-se, Eugène Ionesco ne-a lăsat pentru mai târziu Le Nouveau locataire, anticipând că absurditatea va crește industrial, pachetele comandate online mașinal blocând străzile, metroul și Sena (că pe Dâmbovița nu se circulă).

Intrarea în spectacolul de la Teatrul Nottara, cu o cameră proaspăt spoită albastru-gri umed, de-i simți și mirosul de var dezinfectant, nu de vinarom, ceva umbre extrem orientale; se întâmplă un nu știu ce cu o mașină de fum și de monoxid de carbon Renault-Dacia, zgomote de oraș, etajul șase și un perete aplecat frapant a filosofie și a mansardă Cioran. În final, la aplauze, jupuirea fardului actorului din starea de clovn-mașină se face de asemenea cu greu.



Gabriel Răuță, Ion Grosu, Francisco Alfonsín, în spectacolul „Noul locatar“ Foto: Mihaela Marin  (http://www.ziarulmetropolis.ro/gabor-tompa-ma-consider-un-exponent-al-scolii-romanesti-de-regie/)

Iar ce urmează între pereți, semitransparenți când trebuie, pe scurt: condiția umană vegheată cu o duioșie nemeritată (măcar jucăriile copilăriei au aici culori, strălucire, când nici cărturarii postmoderni, de fapt nu mai au memorie decât parodică), într-un spectacol insuportabil pentru hârciogul de mall contemporan. O funie de spânzurătoare, închiderea faraonică în paravanele lucrurilor, jocul de pendulă al becului mansardei, îmbătrânirea instantanee a celor doi vagabonzi încărcători, călăuzesc spaima cea veselă spre împachetarea finală a locatarului și întrebarea ce naiba mai iei cu tine din mall-ul acumulat personal.

Reducerea la patru personaje fără culori, Locatarul, Portareasa și doi Primitori-Distribuitori, te trimite cu gândul la Waiting for Godot, altminteri des regizat de Tompa Gábor, el însuși trecând în final prin scena avanpremierei îmbrăcat în alb-negru. Ce mai avusese de declarat marele creator fiind aici:
Gábor TOMPA: „Mă consider un exponent al școlii românești de regie“

Un dar Bucureștiului, de la Cluj, o piesă cert mai adânc filosofic și mai atent vizual construită decât ce vedem aici, la Paris în Franța dintr-un Montreal Canada:  Le Nouveau locataire d'Eugène Ionesco

În mod normal, spectacolul ar trebui să reziste 20-30 de ani cu casa închisă. Francisco Alfonsín, Ada Navrot, Ion Grosu și Gabriel Răuță au din prima seară interpretare perfect exersată, dealtfel toată mașinăria funcționează fără cusur, de parcă ar fi reprezentația 1000.

* Teatrul Nottara a încheiat stagiunea 2013-2014 cu avanpremiera spectacolului „Noul locatar” de Eugène Ionesco; un spectacol de Gábor Tompa.




Sus