Luni, 20 Mai 2019
Luni, 20 Mai 2019


Compas / Cu ce se mai joacă în secolul tehnicilor avansate?

Cu ce se mai joacă în secolul tehnicilor avansate?

În perioada 1-6 decembrie doi profesori din universitatea Osmangazi din Eschișehir, Turcia, s-au deplasat în Găgăuzia, în cadrul proiectului Jocurile și jucăriile copiilor din țările unde locuiesc turcii.

Găgăuzia, Republica Moldova este a 20-a țară pe care ei au vizitat-o. Profesorii turci cercetează, analizează jocurile cunoscute de copiii cu vârsta cuprinsă între 3 și 10 ani. Ei sunt interesați de jocurile copiilor, vor să înțeleagă ce doresc copiii, ce jocuri preferă ei în perioada contemporană. Doamna Neslihan BAY coordonatoarea proiectului dorește să găsească răspunsul la întrebarea: copiii se mai joacă în secolul tehnicilor avansate, sau nu?



Aflându-se în Găgăuzia ei au vizitat localitățile din aceast teritoriu autonom, au vizitat instituțiile de educație preșcolară, școli, licee și Universitatea de Stat din Comrat.

Au efectuat o vizită la instituția preșcolară Nr. 9 Comrat, unde au fotografiat și au filmat jocurile copiilor. Au văzut care sunt obiectele de joacă ale copiilor, care sunt jucăriile preferate. În grădinița Nr. 9 copii au participat la jocurile populare găgăuze Garga, Ciobanar și băsmăluța.

Au vizitat și o grădiniță din localitatea Congazcicul de Sus, în care copiii le-au prezentat jocul Băsmăluța, Caplumba, Vânătorul și Rățuștele.

Profesorilor le-au plăcut jocurile prezentate de către copii și educatoare, însă ei au observat că acești copii nu vorbesc în limba lor maternă - limba găgăuză. Într-adevăr în Găgăuzia persistă o astfel de problemă, copiii nu pot să comunice în limba găgăuză.

Explicația? Copii nu prea cunosc limba găgăuză, fiindcă ei acasă nu aud această limbă și copiii mici simt că nu e important să cunoască această limbă. Când vor crește, ei vor conștientiza că e o greșeală de a nu cunoaște limba părinților, a bunicilor și a rudelor. De parcă au luat în joacă limba maternă...



Cercetătorii turci au reiterat că au fost în diferite țări însă în fiecare țară copiii vorbeau în limba lor maternă.

Ca urmare a participării lor la acest proiect, profesorii vor edita o carte în care vor fi incluse jucăriile și jocurile copiilor. Setul elaborat va conține cărți, CD-ul cărții și jucării, obiecte necesare pentru a organiza jocurile.

La etapa finală se prevede organizarea unei conferințe la care ei vor prezenta această carte și tot setul care va fi rezultat.

În urma vizitei desfășurate la Comrat și localitățile din apropiere, ei au menționat că le-au plăcut jocurile copiilor, activitățile lor, însă ar trebui să se introducă mai multe activități la care copiii să învețe limba lor maternă. Coordonatoarea proiectului susține că studierea limbii găgăuze trebuie să se înceapă încă de la vârsta preșcolară și să se efectueze cu ajutorul jocurilor și jucăriilor.
Să sperăm că limba maternă nu va fi percepută ca joacă.










Sus