Vineri, 22 Septembrie 2017
Vineri, 22 Septembrie 2017


Compas / Me演eritul tinerilor secui prinde contur utilitar serios

Me演eritul tinerilor secui prinde contur utilitar serios

C滱d am auzit prima dat expresia, conform c綖eia 螽 溮nutul Secuiesc a devenit „cool” 槐 „trendy” s cl緂e演i, s creezi structuri arhitetecturale unice 螽 clac tinereasc 構olar, am z滵bit discret.Mi-am adus aminte automat de pove演ile secuie演i 槐 „構oala de pove演i” a inegalabilul Benedek Elek.

Mare mi-a fost 螽s surpriza 螽 holul Liceului de Art Nagy Istv嫕 din Miercurea Ciuc, unde am g綼it ni演e panouri afi榮te, pe care puteau fi v罳ute elevi de liceu – b緅ei 槐 fete – efecu滱d un fel de „practic constructiv inovativ-organizat”, 螽 urma c綖eia c綟unele cu p漷漉ri au primit podee, pentru marea bucurie a acelor mici secui, care 螽 lungul drum spre 構oal erau nevoii s sar peste aceste ape.

Plan榷le 槐 fotografiile tr緂au un nivel ie槐t din comun 螽 „predarea” arhitecturii 螽 acest liceu, ba mai mult l綼au impresia c am vizitat holul unei facult裻i de specialitate, unde cei din anul doi 蹎i expun lucr綖ile de examen.



C滱d am 螽trebat profesoara de arhitectur a liceului, M嫢h Kl嫫a Krisztina despre plan榷 mi-a r綼puns z滵bind: 螽 aceast zon a me演eri ceva este absolut firesc, deci a trece la un nivel mai 螽alt a „me演eritului”, adic la bazele arhitecturii reale, este relativ u榣r.

– Elevii no演rii nici nu observ cum se transform 螽cet cu 螽cetul din elevul perspicace 螽tr-un mic arhitect, care poate cl緂i ceva pentru societate.

Taberele de practic pe care le efectu緆 anual sunt un adev綖at atelier 螽 aer liber, unde fiecare dintre elevi trebuie s foloseasc nu numai cele 螽v裻ate la ore, dar 槐 perspicacitatea dus de acas. 姷 cele cinci zile ace演i elevi, sub 螽drumarea atent a profesorului de arhitectur – 槐 螽 colaborare cu instituii judeene
, rezolv inovativ ni演e probleme reale ale unor microregiuni.

Am fost chemai de exemplu s facem cumva pasabile p漷漉rile unor zone, ca elevii mici s nu fie nevoii s sare peste ele. Am rezolvat „cazul” cu brio. 波 螽 ziua de azi podeele noastre sunt bune 槐 sigure –
mi-a explicat profesoara de arhitectur a liceului, M嫢h Kl嫫a Krisztina.



Dup o mas rotund ad hoc, am 螽eles 槐 principiul funcion綖ii acestui mic miracol secuiesc, care este aceast „practic inovativ-constructiv organizat”. C滱d se ajunge la locul unde se va desf蒪ura tab綖a, 螽 primul 槐 primul r滱d se ia 螽 primire problema care trebuie rezolvat.

Toat echipa analizeaz, 蹎i d cu p綖erea, m綼oar 槐 face calcule. Apoi 螽cepe brain stormingul: cine ce variant ar alege? Schiele personale sunt analizate de profesoara de arhitectur, ea fiind cea care decide, care variant se pune 螽 practic. Ea alege instrumentele de lucru (exclusiv instrumente cu m滱er) 槐 face „comenzile” pentru lemnul de care are nevoie echipa.

– Cea mai grea misiune a noastr a fost parc aceea, c滱d am fost chemai s „me演erim” 螽 spatele unei cabane aproape lipit de o st滱c ni演e platforme pentru alpini演i, s aib loc unde s se preg綟easc de escalad. Elevii au ales o rezolvare interesant, folosind b漷nele ca ni演e podee care leag st滱ca de primii molizi ai pr綯astiei.

S-au format astfel platforme u榣r mi構綟oare, susinute de st滎pi de lemn. A ie槐t ceva foarte practic dar 槐 frumos, 螽 perfect armonie cu natura –
spunea profesoara de arhitectur a liceului, M嫢h Kl嫫a Krisztina.


                              
                                  Profesoara de arhitectur a liceului, M嫢h Kl嫫a Krisztina.


Dup cele auzite nici nu m-am mirat c禓i elevi ai Liceului de Art Nagy Istv嫕 din Miercurea Ciuc 蹎i continu cursurile 螽 cadrul facult裻ilor de arhitectur din Cluj, Budapesta 槐 Berlin, ajung滱d cu lucr綖ile lor inovative p滱 螽 porile expoziiilor internaionale.



V罳滱d plan榷le elevilor precum 槐 mica lor expoziie arhitecturala f綷ut pentru tinerii nev罳綟ori din zon – cu scopul de a-i ajuta ca prin pip緅t s-槐 imagineze frumuseile arhitecturii –, am 螽ceput s 螽eleg, c toate acele lucr綖i-transform綖i arhitecturale care se realizeaz 螽 aceste zile cu mare elan 螽 溮nutul Secuiesc (transformarea 滾relor 螽 pensiuni postmoderne, refolosirea butoaielor ca spaii de joac, restaurarea total a castelului K嫮noky din Miclo榣ara, atragerea copiilor 螽 refacerea tavanelor casetare din zona Odorhei, etc.) nu sunt inexplicabile.



Copii aduc de acas iubirea lemnului 槐 a me演eritului, profesorii de arhitectur 槐 istorie a artei 蟊 altoiesc pe ace演ia cu dragostea fa de creaie 槐 de frumos 槐 iat – am ajuns s nu mai z滵besc c滱d mi se vorbe演e 螽fl綷綖at despre noul fenomen „cool” 槐 „trendy” al cre綖ii de frumos 槐 mai ales util 螽 溮nutul Secuiesc.








Sus