Miercuri, 26 Septembrie 2018
Miercuri, 26 Septembrie 2018


Compas / Scrisoare de la Catedra de română a Universității din Szeged

Scrisoare de la Catedra de română a Universității din Szeged

Programul de burse universitare inițiat în 1987 de Consilului Europei, sub numele European Community Action Scheme for the Mobility of University Students, cunoscut ca programul ERASMUS, este una dintre cele mai reușite acțiuni de acest tip, care a permis mobilitate și schimburi de experiență pentru aproximativ cinci milioane de studenți și cadre didactice din învățământul superior. În prezent, există mai mult de 4 000 de instituții superioare care participă la programul Erasmus în cele peste 30 de țări implicate.

Catedra de Limba și Literatura Română a Universității din Szeged a stabilit acorduri academice ERASMUS pentru mobilitatea studenților, a profesorilor și a personalului administrativ, cu un număr de șapte universități din România, Cehia, Franța și Marea Britanie. Totodată, profesorii catedrei susțin cursuri și seminarii în română, engleză și maghiară și pentru alți studenți cu bursă ERASMUS ai Universității, sosiți la diferite facultăți și departamente, dar interesați de limba și cultura română ori de relațiile româno-maghiare.

În anii trecuți, catedra de română a primit studenți care au beneficiat de pregătire în limba română la Szeged pentru perioade de la o săptămână la un întreg an universitar. În acest an universitar, din septembrie 2015 catedra și-a dat acceptul pentru preluarea de noi studenți la licență și master, care vor fi instruiți în limba română, la universitatea maghiară de pe Tisa, de către cele cinci cadre universitare ale catedrei.



În afară de schimbul de studenți, deosebit de benefic este pentru catedra noastră schimbul de experiență cu cadre didactice din mediul academic românesc. În săptămâna 4-10 mai au fost oaspeții noștri trei profesori de la Univerisitatea „Dunărea de Jos" din Galați. Inițial, ne-a fost greu să credem că vom avea și alte puncte comune de discuții în afară de subiecte academice legate de lingvistică ori didactică.

Dar întâlnirea cu colegii din Galați s-a dovedit deosebit de interesantă, deoarece am regăsit o serie de probleme comune legate de activitatea pedagogică în școli de minoritate, cu elevi și profesori din medii plurilingve și multiculturale.

Colegii din Galați depun o activitate meritorie în cadrul Facultăților Transfrontaliere și Multiculturale de la Cahul, precum și în programul de masterat al profesorilor de română care se desfășoară la Comrat, capitala regiunii autonome Găgăuzia. În cadrul acestui program de învățământ, studenții sunt instruiți ca bursieri ai statului român, însă în instituțiile de învățământ superior din țara lor de origine. Am avut ocazia să discutăm despre ademănările și deosebirile dintre acțivitățile noastre profesionale.



                                                              Articolul original AICI

Catedra de română din Szeged se confruntă în ultimul deceniu cu dezinteresul studenților din comunitatea românească din Ungaria pentru profilul pedagogic înb limba română. Acest lucru poate avea repercusiuni negative asupra celor aproximativ zece școli în care se predau limba română și alte discipline bilingve, deoarece peste o perioadă de timp, acestea nu vor avea profesori români autohtoni.

De aceea, tragem și pe această cale un semnal de alarmă și cerem ajutorul României.

Rezolvarea formării cadrelor didactice și susținerea unui nucleu intelectual românesc autohton în Ungaria ar putea fi sprijinită de statul român prin acordarea unor burse de studii acelor elevi din comunitatea românească din Ungaria, care doresc să își continuie studiile universitare la profilul pedagogic în limba română din Ungaria.



                     Ziua poeziei la Catedra de română din Seghedin

Considerăm că interesul tinerilor etnici români din Ungaria pentru limba română și pentru meseria de dascăl poate fi resuscitat și cu implicarea țării-mame, prin acest tip de stimul material direct, la fel ca la Cahul sau la Comrat, mai ales că în cazul românilor din Ungaria e vorba doar de 3-4 persoane anual.

De aceea, reluăm de data aceasta în mod public, solicitarea noastră ca România să sprijine cu burse pe acei elevi etnici români din Ungaria care doresc să studieze la catedrele de română din mediul academic maghiar. Căci o comunitate trebuie să aibă în primul rând o intelectualitate pe care o acceptă și pe care o urmează, formată chiar în mediul în care aceasta trăiește.





Sus