Vineri, 15 Noiembrie 2019
Vineri, 15 Noiembrie 2019


Compas / Coloana Infinitului, simbolul care ne une演e

Coloana Infinitului, simbolul care ne une演e

Azi m-am uitat la un documentar cu titlul „Enigma Coloanei Infinitului”, realizat de Daniel Roxin, iar textul documentarului l-am gӑsit pe http://www.cunoastelumea.ro/enigma-coloanei-infinitului-un…/. Reproduc din el ni演e pasaje pentru a face din comentariul meu unul lipsit de orice enigmӑ.

Daniel Roxin: „Puțini știu c semnificațiile Coloanei Infinitului ar trebui c綦tate cu mult timp 螽ainte de geto-daci…E uimitor s descoperim c tradiția precreștin a st滎pului funerar care a inspirat Coloana Infinitului, 螽c se p綼treaz vie 螽 Transilvania, dup mii de ani. Forța tradiției face ca ast罳i, s descoperim 螽 cimitirul creștin ortodox al satului Loman din județul Alba, peste 50 de st滎pi funerari cu origini precreștine. [...]. Printre st滎pii funerari pe care i-am cercetat 螽 cimitirul din satul Loman am descoperit cu uimire unul aproape identic cu opera lui Br滱cuși. S se fi inspirat marele sculptor și de aici, dup cum spun oamenii locului?”.


Sӑ ne lӑmurim puin. Loman, „mai demult Lomaj, (螽 german Lamendorf, Lammdorf, 螽 trad. "Satul mielului", 螽 maghiar Lom嫕y) este un sat 螽 comuna S綼ciori din județul Alba, Transilvania, Rom滱ia. Lom緋arii cred cu t綖ie c sufletele morților trec 螽 lumea de dincolo sub form de pas綖e și c p滱 la șase s綯t緆滱i, zboar prin toate locurile pe unde au fost c漮 au tr緅t. [...] cimitirul, e locul unde pe st滎pii funerari sunt p綼綖i cu aripile deschise preg綟ite de zbor, 螽dreptate spre r綼綖it, care nu și-au luat și nu-și vor lua vreodat zborul. Simbolizeaz sufletul celui dus, care s-a 螽truchipat 螽 porumbel și astfel tr緅ește veșnic”. (sursa: wikipedia.org)

Logica mӑ duce la presupunerea cӑ dacӑ satul se cheamӑ Loman pe rom滱e演e, Lamendorf 螽 germanӑ 槐 Lom嫕y 螽 ungure演e, poate au trӑit 槐 trӑiesc acolo 槐 sa槐, 槐 unguri (mai exact secui) 槐 rom滱i. Informez 槐 eu a榮, pe cine nu 演ie, cӑ secuii reformai nu pun cruci la morminte. Folosesc st滎pi funerari, exact ca cei pe care domnul Roxin i-a vӑzut 螽 cimitirul ortodox(?) din Loman.

Mergei 螽 Secuime, unde vӑ garantez cӑ vei fi primii cu braele deschise de localnici. Facei o vizitӑ la cimitirul din orice localitate vrei 槐 vei vedea acolo 槐 cruci, 槐 st滎pi funerari.

Pe https://www.dacoromania-alba.ro/nr82/cimitirul_loman.htm scrie: „姷 acest sat rom滱esc – Loman – se p綼treaz 槐 ast罳i, tradiiile precre演ine, preluate 槐 p綼trate de la str緆o槐i no演ri prin st滎pii funerari din cimitirul localit裻ii”.

波 dacӑ st滎pii funerari n-au nicio legӑturӑ cu ritualurile precre演ine de 螽morm滱tare, dar reprezintӑ o secularӑ continuitate folositӑ de fraii no演ri 螽tru Domnul secuii reformai pentru omagierea ve槃icӑ a celor decedai?

„E uimitor s descoperim c tradiția precreștin a st滎pului funerar care a inspirat Coloana Infinitului, 螽c se p綼treaz vie 螽 Transilvania, dup mii de ani”, zice Daniel Roxin.

„Transilvania...mii de ani...st滎p funerar...”. Mai bine sӑ mӑ opresc aici, medit滱d la frumuseea finalului textului lui Daniel Roxin :„姷緄ț滱du-se spre cer, ca o scar pentru sufletul plecat din aceast lume, st滎pul funerar, transformat de Br滱cuși 螽 Coloan a Infinitului, ne vorbește despre veșnicia sufletului, cea 螽 care au crezut și geto-dacii!”.

波 secuii reformai, domnule Roxin!




Sus