Joi, 23 Noiembrie 2017
Joi, 23 Noiembrie 2017


Civitas



În ultima perioadă, am observat că apar tot mai multe articole legate de drepturile lingvistice ale minorităților, fie legate de tăblițele multilingve, fie legate de discriminările lingvistice. Citind acestea, am devenit foarte confuză: într-una am văzut o referință, de pildă, la art. 39 din Constituția României; într-alta, o referință la un alt articol, dintr-un alt document. Mi-am dat seama că ar putea fi multe persoane ca mine, care nu prea înțeleg ce se întâmplă în domeniul protecției drepturilor lingvistice. Astfel a venit ideea să lansăm un proiect, în cadrul căruia vom analiza documentele valide din România, referitoare la acest domeniu.



„Voi,voi nu sunteți români? Voi nu vorbiți românește! În ce limbă vorbiți? – Păi vorbim ungurește… El mirat ne întreabă: sunteți din Ungaria, ce căutați aici?"



Mulți au păreri fără să citească, și se pronunță fără să înțeleagă. E bine să avem opinii, dar documentate, nu auzite pe la colțuri, sau repetând papagalicește ce spun alții. Asta ar merge dacă am avea o singură televiziune sau o Scânteie, ca înainte de 1989, sau dacă am avea doar presa de propagandă de stânga sau de dreapta, ca în anii 90.



Educatoarele uită uneori că datoria lor de bază nu este de a supraveghea copilul (asta poate s-o facă și o îngrijitoare), cât mai ales de a-l pregăti pentru școală, ceea ce presupune activitate instructiv-educativă verbalizată. Destul de rar educatoarele lucrează frontal, cu toată grupa, folosind verbe de acțiune la prezent, adverbe de actualizare, vocative atractive și pertinent accentuate, de tipul „dragi copii, acum facem cu toții asta și asta”.



”Suntem o frăție a bărboșilor cu spirit de inițiativă, vrem să schimbăm mentalități prin implicarea noastră activă în societatea civilă și să luptăm împotriva stereotipurilor de orice fel”. Așa se prezintă pe rețelele de socializare tinerii care au înființat Beard Brothers, un ONG total diferit de ceea ce ne-a obișnuit o astfel de organizație. După mai multe proiecte de succes, tinerii voluntari au finalizat acum proiectul Beard Mobil. ”Încercăm să-i ajutăm pe toți cei care au nevoie de noi, să le oferim transport gratuit persoanelor cu dizabilități. Îi ducem unde au nevoie să ajungă: la biserică, la medic, la tartament, oriunde,” ne explică unul dintre membrii fondatori, Cornel Hoza.



În fiecare an, la începutul lunii februarie, în majoritatea liceelor din Ungaria are loc balul celor care vor absolvi liceul, cunoscut cel mai adesea ca Balul panglicii (Szalagavató bál). Este un eveniment care se organizează pentru clasele care urmează să dea bacalaureatul peste câteva luni, dar pentru care se pregătește și la care participă și clasele mai mici, precum și corpul didactic și familiile elevilor. Se numește astfel deoarece fiecare absolvent primește câte o panglică pe care i-o pun în piept colegii de clasa a XI-a. Acest bal de absolvire este o tradiție veche în societatea maghiară, apare în însemnări încă din anii 1830.

– Fiind profesor, am sufletul mereu tânăr. Îmi place enorm că pot vedea lumea prin ochii copiilor, că pot face lumea lor mai bună. Mă pot bucura alături de ei, îi pot încuraja, ajuta, îi pot învăța să iubească. Această meserie nu mă lasă să mă plafonez, am șansa să mă redescopăr. Sunt răspunzătoare în fața lor, a părinților și a societății, de felul în care le influențez viața – îșii împărtășește opinia doamna învățătoare.




Sus