Luni, 26 August 2019
Luni, 26 August 2019


Civitas / .„Munca cu copii este cea mai ușoară și cea mai frumoasă”

„Munca cu copii este cea mai ușoară și cea mai frumoasă”

„Catalogul Corbilor Albi” este numele noului proiect lansat de către „Asociația Clubul Media Corbul Alb” și de către Sindicatului Liber al Învățământului Preuniversitar Clujean (SLIPC). Scopul acestui proiect este de a vă prezenta săptămânal personalități deosebite din sistemul de învățământ. Săptămâna aceasta doamna Ștefan-Bîrdea Angela, directoarea Grădiniței „Universității Babeș-Bolyai” ne-a primit și ne-a povestit despre evenimentele de zi cu zi a unei educatoare.

                                                                ***

Trebuie subliniat faptul că Grădinița „Universității Babeș-Bolyai” a fost fondată în anul 1973 sub patronajul Universității, în exclusivitate pentru copiii personalului, iar munca a fost începută cu 3 grupe de copii. De-a lungul anilor, grădinița a fost dezvoltată, astfel încât în prezent cuprinde 10 grupe de copii între 3 și 6 ani. În limita locurilor disponibile pot fi înscriși copii din toate zonele orașului Cluj-Napoca. Doamna Ștefan-Bîrdea Angela este directoarea acestei instituții din anul 1993 și ne-a primit cu drag în biroul ei.

– Când și de ce ați decis să fiți educatoare? – am întrebat-o pe doamna directoare.

– „Școala unde învățam la gimnaziu avea în curte și grupe de grădiniță și clase mici (clasele 1-4). Abia așteptam să ies în curte să-i văd pe cei mici, pentru că ei erau foarte-foarte drăgălași, aveau jocurile lor și aveau surâsul lor, voioșia lor specifică. Și când vedeam cu cât drag se apropie și-și îmbrățișează educatoarea, cum își manifestă atât de deschis și de senin sentimentele față de adulți și ei între ei, atunci m-am gândit că și mie mi-ar plăcea să fiu așa îmbrățișată” – povestea ea.

– Care este partea cea mai grea a acestei ocupații? – am întrebat cu curiozitate, pentru că anterior și eu m-am gândit să aleg această meserie.

– „Munca cu copii este cea mai ușoară și cea mai frumoasă. Dintre toate grupele de vârstă, mie-mi sunt cei mai dragi și îmi doresc să lucrez cu grupele mici, deși grupa mică te solicită cel mai mult: îți solicită atenția, sprijinul. Te solicită foarte mult și pe partea emoțională, pentru că copiii pierd contactul cu mama și văd în tine o a doua mamă. Lor trebuie să le dai căldura de care au ei nevoie. E o implicare atât fizică, cât și emoțională, totuși, mie această grupă de vârstă îmi place cel mai mult. Acolo feedback-ul trăirilor mele emoționale vine imediat, senin și foarte natural.

Și cei mari sunt drăguți, dar ei sunt deja un pic mai manipulanți, îți manipulează stările emoționale ca să-și obțină interesele lor: îți arată că te respectă, că te iubesc, dar parcă totul e mai controlat. Copiii te iubesc la nivelul emoțional la care tu îi iubești, nu contează dacă ești o educatoare tânără sau în vârstă, dacă ești frumoasă sau urâtă, dacă ești slabă sau grasă. Ei văd în tine ceva ce le place din familia lor. Dacă în familie îi iubește foarte mult bunica, se vor atașa foarte ușor de o educatoare mai în vârstă. Sau, dacă au în familie o mătușă de care ei sunt mai apropiați, la fel se atașează foarte ușor de educatoarele mai tinere, pentru că găsesc în ele corespondentul mamei.

Deci, din priviri copiii te simt dacă îi iubești și dacă îi placi. Dacă îi iubești și dacă-ți simt această empatie emoțională, poți să lucrezi și să faci cu ei exact ceea ce-ți dorești” – explică doamna directoare.




–„Ce frumos vorbiți despre copii” – am remarcat.

– „La mine se îmbină calitatea de dascăl cu calitatea de mamă și cu aspirația de bunică. Nu sunt bunică, dar mi-aș dori să fiu. Pe copii îi văd și ca și copii, dar îi văd ca și ca posibili nepoți. Este foarte interesant să-i simți pe copii sub forma asta.”

– Puteți să vă amintiți o experiență definitorie, un moment în care ați simțit că ați ales meseria corectă?

–„O, astea sunt multe – spune doamna Ștefan cu un zâmbet pe față. Am avut multe experiențe în care am simțit că am intervenit unde trebuia, cum trebuia și când trebuia, ca sprijin în familie, ca sprijin pentru copil. Am o satisfacție aparte când pot să rezolv probleme deosebite. De foarte multe ori m-am implicat în probleme de familie, și atunci când mi s-a cerut sprijinul, și când la mijloc era interesul copilului. Spre exemplu, a apăra interesul copilului în situații de divorț, care sunt foarte grele, uneori chiar și dureroase, pentru că cei care văd efectiv cum suferă copii, sunt dascălii.

Dar să vorbesc și despre partea mai plăcută: de multe ori m-am implicat în jocurile copiilor și în rolurile pe care ei mi le dădeau. În urmă cu ceva ani am avut o grupă mică și participam la jocurile lor, uneori fără ca ei să-și dea seama. Copiilor le place să știe că ei sunt cei care au organizat ceva, că ei sunt conducătorii jocului și că pot să se ascundă de tine. Deci, în acea grupă erau niște băieți foarte isteți și se înțelegeau între ei. Zicea unul: „hai s-o păcălim pe Angela”, celălalt zicea, „hai, nu ne vede” și se ascundeau sub mese. Eu megeam să-i caut și păream îngrijorată și aveau o satisfacție fantastică că mi-au dat și mie un rol, un altfel de rol, unul pe care ei doreau să mi-l dea. Să vezi copiii așa, e o satisfacție deosebită în munca asta” – își împarte cu noi experiențele doamna Ștefan.

                                                    ***

M-a surprins un lucru în timpul vizitei la grădiniță. Atmosfera era magică și foarte familiară, atmosferă la care ne asteptăm într-o astfel de instituție. Totuși, am avut impresia că aici este vorba despre ceva mai mult. Până la urmă, doamna directoare mi-a prezentat una dintre politicile grădiniței și astfel am înțeles acest sentiment tainic: „tuturor ni se spune pe nume, deci nimeni nu este „doamnă”. Directoarea este Angela, educatoarele sunt pe nume, absolut tuturor ni se spune pe nume. Nu pierdem cu nimic din autoritate prin asta, dimpotrivă, copiii ne consideră mai de-ai lor și mai apropiate lor. Să fii privit ca unul de-al lor este un lucru foarte mare și ne bucurăm foarte mult că la noi atmosfera e atât de familiară.”






Sus