Marţi, 19 Septembrie 2017
Marţi, 19 Septembrie 2017


Civitas / Acceleratul Tekergő – Ungaria nu este raiul, dar funcționează

Acceleratul Tekergő – Ungaria nu este raiul, dar funcționează

Du-te și vezi cu ochii tăi – iată una dintre legile de bază a jurnalisticii. Așa au procedat și Corbii Albi, când au pornit în zonele de nord-est ale Ungariei – regiuni care sunt afectate cumplit de dispariția industriei grele socialiste –, pentru a aduna informații de teren despre diferențele vizibile dintre zilele cotidiene ale Ungariei și a României.

Sunt domenii unde nu se pot compara cele două mentalități. În România tot ce se leagă de trenuri este învăluit în ceață și delăsare totală, fiind aproape imposibil chiar a găsi pe cineva pe la agenții și gări care ar știi informații esențiale, cum ar fi de exemplu numele localității unde trenul trece granița (în caz de devieri).

  

Viteza trenurilor în România este – deliciul turiștilor străini, care rar văd trenuri „accelerate” sau Inter City gonind cu ... 20 km/pe oră, fără explicații. În Ungaria trenul este tren: chiar și personalele circulă cu minim 60 km/oră, dând sentimentul de viteză călătorului.

Nu se compară nici personalul trenurilor. În Ungaria majoritatea controlorilor și agenților feroviari sunt eleganți, mulți tineri și tinere (inclusiv între polițiști și trupe speciale). Până ce în Ungaria trenurile accelerate au difuzoare în vagoane, primind periodic informații: ruta, stațiile, ușile, prevenții.


Când ajungi la graniță – dinspre Ungaria – difuzorul funcționează chiar și în prima localitate din România, MÁV (CFR-ul maghiar) luând rămas bun de la călători, mulțumindu-i că au ales trenul pentru călătorii. 

După ce crainicul maghiar își ia rămas bun... trenul devine fără informații. Deși e vorba numai de un pic de spirit civic sau profesional și ar funcționa și pe teritoriul României megafonul vagonului, vagonul tace, turiștii străini chinuindu-se să identifice numele gărilor prin care trec, distrându-se de becurile sparte sau neoanele știrbe, care creează niște nume de localități ridicole.

Până aici nu se poate compara. 

Însă la organizarea circulației feroviare din provincie, Ungaria are deficiențe destule. Deși este considerată invenție românească staționarea trenului într-o gară no name timp de 30 de minute, iată, și Ungaria își permite astfel de greșeli de menagement: la orașul Szerencs trenul staționează 40 minute – fără explicații. În provincie personalul își pierde eleganța: deși în gările mari este strict interzis fumatul chiar și pe peron, aici în stațiile mici chiar și mecanicii fumează, unii chiar fără să-și ascundă țigara.

Cu toate aceste nejunsuri personalul trenurilor are toate instrumentele speciale pentru a te servi, inclusiv pentru a-ți oferi rute mai bune, decât cele oferite de agențiile din România.

În România megafoanele gărilor sună de parcă ar fi fost montate în anii 50, fiind practic decoruri ale gărilor. În Ungaria textele sunt redactate digital, atenționând călătorii de 4-5 ori înainte de pornirea trenului. Ceea ce te surprinde în Ungaria: nu există întârziere chiar din momentul plecării trenului, așa cum ne-am obișnuit în România. Surpriză neplăcută în gara Miskolc: greșeli ortografice pe placa memorială feroviară... Oraș universitar cu greșeli ortografice...

De reținut și atmosfera mai degajată a gărilor mai mari (Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc), personalul feroviar fiind foarte atent cu pasagerii de pe peron, dând informații chiar și fără să fie întrebat. Această atmosferă mai degajată este și rodul vagoanelor cu loc pentru biciclete, oferând astfel gărilor o culoare turistică. 


Acest sentiment plăcut de a călători – și a te bucura de noutățile călătoriei – este întărit și de personificarea trenurilor mai importante. Unii au nume după râuri (Bodrog, Dráva,Tisza), altele denumite după munți /podișuri (Mecsek, Zengő), altele după personalități (Puskin, Mathias). 

Cele mai optimiste denumiri sunt cele care se referă la fenomene naturale: Délibáb (Fata morgana), Napfény (Lumina zilei).

După Corbii Albi cel mai simpatic nume de tren este Tekergő (Vagabondul) – un tip de tren care merge spre Balaton, cu multe locuri pentru biciclete.

                                                                       ***

Oare ce nume am putea pune acceleratelor și IC-urilor din România? Someș, Mureș... Tekergő...





Sus