Joi, 21 Septembrie 2017
Joi, 21 Septembrie 2017


Civitas / Attila, Márta și Dana – descălecătorii unei Românii noi, cu poftă și sănătate

Attila, Márta și Dana – descălecătorii unei Românii noi, cu poftă și sănătate

Marketingul agresiv, avalanșa reclamelor colorate și promovarea vieții bazate pe consumul alimentelor încadrate în controversata categorie a colorbusiness-ului nu face încă ravagii în România, dar statistica demonstrează o creștere alarmantă a dependenței față de alimentele nesănătoase, mai ales în rândurile copiilor. Tineretul fiind sensibil la așa zisa presiune de grup – caracterizată printr-o agresivitate de suprapunere a voinței grupului aupra individului ca atare –, este extrem de vulnerabil la colorbusiness, găsind plictistor și demodat să mănânci sendviciuri făcute acasă din materie primă sănătoasă (brânză, miere, gem de casă, magiun, șuncă, creme din lactate amestecate cu mărar, pătrunjel, oregano). Astfel cresc alarmant în greutate tinerii, pierzând treptat interesul pentru grădină și ferme, devenind un fel de roboți dirijați de economia de piață.
 

– Slow Food Turda si Asociația StudCoop împreună cu Lidl au inițat proiectul EduKitchen, un program de educație alimentară cu scopul de a crește nivelul de cunoștințe privind alimentația sănătoasă în rândul tinerilor. EduKitchen este un proiect de educație alimentară care se derulează pentru prima oară la nivel național, prin parteneriatele rețelei Slow Food în România. Programul va fi implementat la Turda, Cluj Napoca (Slow Food Cluj Transilvania), Câmpia Turzii, Aiud, Iași (Slow Food Iași), Saschîz (Slow Food Târnava Mare) și Sighișoara. Problemele abordate de noi sunt: alimentația nesănătoasă, risipa alimentară și lipsa educației alimentare în școli și în comunitățile urbane și rurale – ne spune președintele StudCoop, Hunyadi Attila.

– Văd foarte mulți dascăli și elevi la eveniment.

– Da, fiindcă se discută și despre problemele gustării de la ora 10 din școli. Experții au evidențiat multe aspecte negative legate de noile obiceiuri de a achiziționa gustări la chioșcurile școlare. Copii și părinții nu sunt informați de școli și societate despre mâncărurile „colorate” hipercalorice și puțin nutritive. Astfel copilul cheltuie banii de buzunar fără a ști ce cumpără de fapt.

 

Colaborare gradul zero: Hunyadi Attila (StudCoop/UBB), Aida Ilie (TVR Cluj/Corbii Albi), Dana Burlacu Visternicu (Slow Food Iași), Csaba Szabó (TVR Cluj/Corbii Albi), Pozsonyi Márta (Slow Food Turda) – la lucru. Unii mănâncă și se uită, cum lucrează alții. Alții filmează din greu. Iar ceilalți mănâncă.. (Foto: Ciprian Ciuhuță)

– EduKitchen este practic o chemare pentru cei care mai cred în viața familială clasică, unde mesele se iau în condiții normale, lăsând ușa bucătăriei deschisă pentru copil, ca acesta să înțeleagă ce înseamnă mâncare naturală, cum se fierbe/prăjește, cum se curăță/pregătește pentru consum. Copilul trebuie să simtă mireasma grădinii, laptelui, pământului proaspăt arat. Noi pentru această lume nouă ne luptăm, adunând în jurul nostru, ca și acum, pedagogi, ONG-uri, directori de școli din toată țara – adaugă președintele Slow Food Turda, Pozsonyi Márta.
 


Slow Food Iași a fost reprezentat de Dana Burlacu Visternicu.

– Dana, eu îți citesc textele pe FB, unde pe lângă numele tău apare specificarea: Ambassador at Food Revolution Community. Cu ce prăjitură ai sosit. Pare ceva super…

– Csaba, în primul rând nu este prăjitură, dar te iert…

– A da, noi bărbații spunem la tot ce arată bine și e dulce: prăjitură…

– Dedesupt avem un fond de biscuiți, apoi vine brânzica de vacă, iar apoi căpșunii… Este ceva foarte simplu, bun, cu component natural și echilibrat. Acolo găsești o linguriță… Hm.Ce spui?

                                                                                   ***

Conferința a continuat în subteran, participanții și activiștii civili realizând contacte directe cu sarea ca atare, cu aerul sărat, cu sarea în bucate. Atragerea turiștilor și a familiilor cu copii mici care își petreceau timpul liber în Salina Turda era un scop recunoscut al entuziaștilor organizatori – un scop și un punct important.

Punct ochit, punct lovit. Așa se naște noua Românie cu poftă și sănătate...









Sus