Marţi, 18 Iunie 2019
Marţi, 18 Iunie 2019


Călimară / Macedonski, actul sexual și ceardașul maghiar

Macedonski, actul sexual și ceardașul maghiar

Erotica, apăsătoare prin greutatea propriei amenințări a sosirii singurătății inevitabile, l-a marcat profund pe Macedonski. Care – într-un ritm psiholiterar aparte – încearcă să-și scrie numele în catalogul literaturii universale prin crearea unui personaj copilandru, Thalassa, care își trăiește viața pe o insulă cu un far, înconjurat de nălucile zeilor greci.

Zeul care îi este cel mai apropiat este Priap*, cel cu phallosul uriaș, simbolul eroticii de anxietate sexuală. Thalassa – apăsat de singurătate, pubertate si vise erotice – își creează propria lume, în care Macedonski sădește ocazional și evenimente reale, al căror veridicitate poate fi controlată numai și numai de cititor.


Pentru cititorii maghiari Thalassa lui Macedonski rămâne o enigmă plăcută și pentru acea comparație, pe care autorul o face, între actul sexual și... ceardașul maghiar.

”Danțul în care îl prinsese Priap, dacă ar fi putut sa fie asemănat cu vreunul, era numai ca ceardașul – danț drăcesc și spre care i se ducea și gândul învârtejindu-l peste ungureasca pusta, sau pe sub vechile bolți ale palatelor magnaților... Amestecat printre cavalerii de Tisza și Balathon…”

Comparația este surprinzătoare. Ritmul actului sexual și ceardașul…

Iar mai încolo:

”… Ungaria toată, ce, dintr-o parte in alta, nu juca decât același singur și uriaș ceardaș. Dar Eros sufla peste năluci, căci nu între umbre avea el să afle sufletul pe care îl căuta închegat în viața trupească…”

Huh, ce enigmă demnă de a fi ales de cineva ca obiectul unui studiu interetnic psihoanalitic…

Dacă ar trăi încă părintele etnologiei psihoanalitice, Géza Róheim...

În mitologia greacăPriapus sau Priapos (Πρίαπος) era un zeu minor, rustic, al fertilității.







 




Sus