Marţi, 23 Octombrie 2018
Marţi, 23 Octombrie 2018


Călimară / Biblioteca Româno-Maghiară: Otilia Marchiș Bölöni – oh, ce femeie puternică și talentată!

Biblioteca Româno-Maghiară: Otilia Marchiș Bölöni – oh, ce femeie puternică și talentată!

Cu Otilia Marchiș Bölöni am făcut prima cunoștință la Carei, la inaugurarea grupului statuar Ady Endre - Otilia Marchiș. Am făcut mai multe fotografii ”cu ea” și gândul meu a fugit instantaneu la acele poze reale și desene care au înfățișat-o in vivo pe această interesantă scriitoare și jurnalistă feministă, alături de Ady Endre, cu Anatole France și cu Auguste Rodin.


                   Grupul statuar Ady și Otilia Marchiș Bölöni  dezvelită recent la Carei/Nagykároly

Otilia Marchiș Bölöni nu a uitat nicăieri în lume că are rădăcini românești și că este fiică de protopop unit. Ajunsă în Paris a învățat artă însă talentul său nu s-a exprimat prin pictură sau sculptură ci printr-o viziune aparte legată de critica de artă. Era un critic de temut, care în scurt timp a fost descoperită de Anatole France. Acesta a angajat-o pe Otilia ca secretară, ea fiind cea care a notat o bună parte a romanelor sale, cu mâna, în unele cazuri scriind ore în șir.


Având această legătură strânsă cu Anatole France, Otilia a devenit primul om din lume care putea să scrie despre persoana scriitorului celebru, începând cu metoda scrisului până la modul de gândire. 

În studiul literar-publicistic întitulat Anatole France barangolásai (Pribegiile lui Anatole France), respectiv în Anatole France sétái (Plimbările lui Anatole France) oferă cititorilor zeci de informații despre acest om interesant, evocând călătoriile lor comune, modul de abordare a artei, vizitarea muzeelor, cearta și apoi împăcarea cu sculptorul August Rodin.

Ady Endre, sosit în Paris, găsește în Otilia Marchiș, soția diplomatului Bölöni György, nu numai o prietenă adevărată dar și o colegă de nădejde în a explora Parisul cultural, intrând în toate cercurile râvnite ale lumii bune. 


Otilia a fost ”botezată” de Ady drept Itóka (Otilia, Otika, Itóka); studiul publicistic scris despre zilele lui 
Ady la Paris, despre momentele când s-au născut de facto marile poezii ale lui Ady, a fost semnat Itóka (Otilia Marchiș Bölöni). 

Acest studiu – de fapt un reportaj literar – a apărut sub titlul de Ady Párizsban (Ady în Paris), și reprezintă cea mai importantă sursă legată de Ady și Parisul său mirific.

A treia și a patra semi-monografie purtând marca Itóka are ca personaje principale pe Auguste Rodin și Antoine Bourdelle – cei doi uriași ai sculpturii anilor 20, amândoi fiind vrăjiți de talentul critic-literar al doamnei Bölöni.


Stânga: Otilia este cea care îl descoperă pe tânărul Brâncuși la Paris și îl introduce în cercurile exclusiviste ale artei europene. Dreapta:  Itóka și Bölöni György

Un alt reportaj scris în formă literară este Szenvedések könyve (Cartea suferințelor), un jurnal înfiorător al pușcăriilor maghiare ale terorii albe – o perioadă când Sfatul Sovietelor din Ungaria a fost învins și au fost căutați toți colaboratorii acestora.

Datorită rolului politic din trecut al soțului său, Bölöni György, Otilia Marchiș ajunge în această pușcărie temută, scăpând greu cu ajutorul diplomațiilor străine și scritorilor din Occident, cu răni corporale și sufletești extrem de grave.


Otilia Marchiș Bölöni – oh, ce femeie puternică și talentată! Nu e de mirare că și Anatole France și Ady aveau momente când simțeau pentru ea un pic mai mult decât prietenie... Cu ce ușurință scria în maghiară, română și franceză! Ca fondatoare a unui nou gen de reportaje literare semi-monografice, sălăjanca Otilia Marchiș Bölöni – poate cel mai mare admirator al lui Ady Endre, Anatole France, Auguste Rodin, Constantin Brâncuși și Antoine Bourdelle – a lăsat în urma sa nu numai mici capodopere literare ci și un îndemn etern pentru femeile intelectuale ca să se simtă puternice, bune la suflet, iubitoare de artă și viață și luptătoare pentru libertatea alegerii.







Sus