Marţi, 17 Octombrie 2017
Marţi, 17 Octombrie 2017


Călimară / Cuget – Florina Vaipan și literatura FB

Cuget – Florina Vaipan și literatura FB

Ceea ce realizează Florina Vaipan – Floarea Sălbatică (Vadvirág Violeta) pe rețelele de socializare depășește cu mult reușita deplină în încercarea de-a strânge oamenii de pretutindeni lângă focul comun al existenței și al frumuseții lumii.

Florina – prin schimbarea și combinarea fină a stilurilor publicistice – este pe calea de a întemeia o nouă categorie publicistică, și anume Literatura FB. Această expresie este folosită prima dată în acest articol pe care citiți acum, în care începem promovarea micului volum de publicistică literară al Florinei Vaipan, un volum în care autoarea aduce la lumină cele două teme pe care le consideră definitorii pentru existența ei, care – iată – se desfășoară parcă „în direct”, în văzul tuturor, cititorii devenind astfel personaje orwelliene, făcând figurație parcă la nașterea unui nou roman 1984, de astă dată referindu-se la anul 2017.

    

Se discută mult despre hotarele care delimitează publicistica literară de lectură (lecteur), dar cu apariția literaturii post-moderne (unde și romanul în curs de formare poate fi personaj principal – vezi Kertész Imre în Fiasco) această delimitare devine... virtuală. Deci: da! Florina Vaipan are ca un oeuvre literar acest volum publicistic, în care apar fără doar și poate premisele unui viitor roman post-modern, pornind din căsuța părintească din nordul Moldovei (o lume îmbrăcată în haine populare dulci) până la cosmopolitismul asumat în Spania.

Prima parte a micului volum tratează cu un umanism finisat parcă la maximum tematica româno-maghiară, prin prisma profesorului de română care ajunge, și se rătăcește definitiv în Secuime, ajungând să-i iubească pe copiii secui mai mult decât oricine ar putea s-o facă!

Marin Preda are o observație interesantă legată de naționalismul exacerbat, în „romanul total” Cel mai iubit dintre pământeni, personajul principal neînțelegând, cum de bărbați tineri și maturi cum de au treabă cu „jidanii”, în loc să aibă „treburi” cu fetele, femeile.

Florina – parcă – această idee reevaluează într-un stil original, strigând în lume: de ce nu putem trăi și pașnic, și fericit, și bine împreună, românii și maghiarii?

Prin această abordare convertită în publicistică, Florina devine cel mai important ambasador al bucuriei conviețuirii româno-maghiare (pentru care a fost și distinsă prin diplome de apreciere de diferite instituții).

Partea a doua a micului volum ajunge aproape de o altă „descoperire” publicistică a Florinei: cea a literaturii foot-note, adică acea formă de comunicare, care – pe urmele lui Camil Petrescu – folosește nota din josul paginii ca o formă alternativă de creație. Astfel ajung „poveștile de seară” a Florinei niște perle ale frumuseții și fineții creației literare, fără însă a „ascunde” aceste texte în scrieri cursive (italic).

Da, literatură FB și literatură foot-note – o combinație virilă într-un volum de publicistică literară.



Cartea se poate comanda la adresa comenzi@vilaghirnev.net. Prețul cărții este 20 lei + 1.20 lei în România (prin Poșta Română) și 20 lei + 5.60 lei în străinătate (tot prin Poșta Română). Banii se trimit în contul bancar RO63 INGB 0000 9999 0276 0009 - ING Bank Cluj, beneficiar Polysoft SRL.


Cu această ocazie acceptăm și donații pentru susținerea sistemului de sprijin Corbii Albi acordate tinerilor din România și Ungaria, pentru a se instrui și a comunica pe amândouă limbi: în română și maghiară. Aceste donații se trimit pe contul Asociației Clubul Media Corbul Alb, cont bancar RO50BTRLRONCRT0265686801 – Banca Transilvania Cluj, cu obiectul: DONATIE.








Sus