Sâmbătă, 07 Decembrie 2019
Sâmbătă, 07 Decembrie 2019


Business / Minus 10 pentru zacusca Scaunului Arieșului, iar 10 cu steluțe pentru ideea invitării gospodarilor români

Minus 10 pentru zacusca Scaunului Arieșului, iar 10 cu steluțe pentru ideea invitării gospodarilor români

Odată cu începerea globalizării agriculturii din Ardeal, odată cu generalizarea nihilismului legat direct de viitorul agricultorii, puțini s-au gândit că va veni și vremea gospodarilor autohtoni, ba mai mult, că acești oameni o să facă o afacere bună cu cele învățate din moși strămoși.


                                                        Inovație discretă a Júliei Horváth

Ieșirea din groapa dezinteresului și psihoza dezagregării vieții rurale specifice ardelene nu era ușoară deloc, deoarece toate încercările clasice de a salva aceste gospodării, au fost sortite eșecului. Părea imposibil să concurezi cu noua viață împachetată în culori de mall, părea imposibil să te menții pe piața giganților comerciali multinaționali cu produse de casă, cum ar fi legumele de grădină, fructele adunate din micile livezi proprii sau murăturile, gemurile puse pe iarnă.


                                   Optimismul și culorile gospodarilor maghiari...

Cheia rezolvării s- a arătat a fi însăși organizarea acestor gospodării în asociații, oferându-le posibilități de accesare a fondurilor destinate lor, respectiv asigurându-le reușita colectivă, care dădea aripi celor care vedeau că în piețele bune marfa lor trece ca zahărul.

Cei care au venit cu ideea (câștigătoare a) reorganizării gospodăriilor abandonate de stat, ei înșiși au acceptat modul nou de a vedea lumea, piața, oferta, concurența, atenționând non stop gospodarii, că noutatea ca atare este indispensabilă pentru a rămâne în joc.


                                       What? Morcovi în zacuscă? Ciuperci cu vinete? 

La început s-au organizat piețe pe micile străzi medievale ale Clujului, obișnuind gospodarii Scaunului Arieșului și clujenii așișderea, că există alternativă la comerțul colorat multinațional. Pasul doi era crearea legăturilor dintre producător și cei care căutau marfă sănătoasă. 


                                            ”Nenea asta nu mai pleacă, tot mă filmează...”

Ultima fază se caracterizează prin obișnuirea gospodarilor cu evenimentele gastro-agricole moderne, stil show, atragând și mai mulți oameni pe lista consumatorilor fideli.


                                              Vestea concursului aduce noi și noi curioși...

Fără doar și poate, Asociația Gospodarilor Maghiari din Scaunul Arieșului (Aranyosszéki Gazdák Egyesülete) este una dintre organizațiile nonguvernamentale de temut din România, având specialiști tineri, capabili de manegement, plini cu idei tinerești, adaptându-se treptat și discret obiceiurilor noi de cumpărare-achiziționare a produselor de orice fel.


          Camelia și Rodica Lazăr  compotul din dovleac (cu gust de ananas), face furori

Această asociație, cooptând și gospodari români din zonă, a organizat în aceste zile ceva absolut inedit pe o stradă medevală a Clujului: concurs de făcut zacuscă de calitate superioară. Interesul era enorm, deoarece producătorii știau, că primele trei locuri le va aduce faimă, mai ales în piețele internaționale, unde diplomele afișate în apropierea standurilor contează enorm.


                                                                     Baricada...

– Prima dată organizăm acest concurs gastronomic, considerându-l mult mai mult decât un simplu concurs, e un adevărat examen în tema cunoștințelor practice legate de contacte cu clienții, respectiv capacitatea de a atrage atenția viitorilor cumpărători prin amenajarea standului sau prin micul show conceput în apropierea ”sediului” gospodarului – declara Fancsali Ernő, președintele executiv al Asociației Gospodarilor Maghiari din Scaunul Arieșului (Aranyosszéki Gazdák Egyesülete).


Eram pregătiți pentru 15 participanți respectiv mostre, însă interesul era mult mai crescut, numărul concurenților ajungând la 22. Fiecare concurent a oferit câteva linguri de zacuscă făcută de el însuși juriului, care a gustat din toate cele 22 și a punctat fiecare cu note de la 1 la 10 – a adăugat Fancsali Ernő recunoscând că și pe el l-a surprins seriozitatea juriului, care a făcut niște observații surpriză, cum că una dintre mostre conținea morcov, sau ciupercă sau miere, deci ar fi trebuit să se înființeze mai multe categorii de concurs.


– Au avut dreptate cei care ne-au criticat, nu suntem supărați deloc pe juriu, ba mai mult, ne bucurăm că această inițiativă a fost nu numai reușită, ci și o tematică de dezbatere pentru presă – concluziona președintele executiv.

Președintele juriului a fost ales Szabó Csaba, coordinator Corbii Albi, care a anunțat câștigătorii, ba mai mult, a încercat să descrie nuanțele dintre cele trei mostre.


– Mă bucur, că nota acordată de mine: minus 10 (-10) nu a încurcat calculele, deoarece locul întâi ar fi fost fost câștigat și cu 9 și cu 10 – spunea președintele Asociației Clubul Media Corbul Alb, care a urat mult succes gospodarilor, care în zilele următoare merg la HUNGEXPO, cea mai mare expoziție agricolă a Ungariei.









Sus