GMGK – Temelia spiritualitãții pentru tinerii maghiari

GMGK – Temelia spiritualitãții pentru tinerii maghiari

La Alba Iulia încã dupã fondarea episcopiei romano-catolice din Transilvania (1009, regele Sf. ștefan) au existat forme de învãțãmânt adecvate vremurilor, având rolul principal de a pregãti personal pentru cancelariile domnești și ecleziastice.Primul principe transilvan care a fãcut pași concreți în dezvoltarea învãțãmîntului din Alba Iulia a fost Báthory István (1571-1576), al cãrui urmaș, principele Báthory Kristóf (1576-1581), a fost cel care a introdus în Transilvania Ordinul Cãlugãrilor Iezuiți, pas care a condus mai târziu la fondarea Seminarului Iezuit din Alba Iulia, strãmoșul Liceului Teologic Romano-Catolic „Gróf Majláth Gusztáv Károly”.

Limba maghiarã a fost introdusã, pe lângã cea latinã si germanã, ca disciplinã de sine-stãtãtoare, din anul 1842.

http://corbiialbi.ro/images/alb1.JPG

În 1953, în clãdirile Institutului Teologic și al Episcopiei a fost înființatã, cu consimțãmântul ulterior al episcopului Márton Áron, școala de Cantori, care a funcționat sub aceastã denumire (Kántoriskola) pânã în anul 1990, diploma de bacalaureat emisã de școalã nefiind recunoscutã de stat. Dupã transformãrile democratice pornite de revoluția din decembrie 1989, fosta școala de Cantori și-a schimbat statutul de școalã particularã în cea de stat, în anul 2006 dobândind, în parte, vechea denumire: Liceul Teologic Romano-Catolic ,, GMGK”.

http://corbiialbi.ro/images/alb2.JPG

Înainte de anul 2007, secția maghiarã cu clasele I-VIII a funcționat în cadrul școlii Generale ,,Vasile Goldiș” din Alba Iulia, numãrând în totalitate 37 de elevi. Din cauza efectivului redus de elevi, inițial clasele au fost organizate în regim simultan.

“În Alba Iulia, învãțãmântul în limba maghiarã a funcționat în cadrul Liceului Teologic Romano-Catolic GMGK. În urma integrãrii în UE și apariției noii legi a învãțãmântului, care obliga funcționarea instituțiilor cu un anumit efectiv de elevi, a apãrut ideea alipirii secției maghiare de la școala Generalã Vasile Goldiș la instituția noastrã.”- a declarat directorul școlii, Dr. Gál László. Totodatã, a fost inclusã în structura instituției și grãdinița de copii a organizației Caritas, care funcționa cu un efectiv de 11 copii, efectiv care a ajuns la un numãr de 45 de copii în cei 4 ani de funcționare.

http://corbiialbi.ro/images/alb3.JPG

„În grãdinițã 15-20 % dintre copii provin ori din familii complet române, ori din familii mixte, având doar un pãrinte român. Grãdinița noastrã oferã servicii foarte bune: mulți pãrinți români aleg aceastã instituție, deoarece noi primim copii încã de la vârstele fragede de 2-3 ani, vârstã la care micuții nu sunt primiți în alte grãdinițe, doar în creșe. Acest fapt se datoreazã și bonei noastre dedicate, Bándi Hajnal, care îngrijește copii cu dragoste și atenție, dar și educatoarelor noastre, Bándi Ágnes și Vecsei Tímea, care se dedicã întru totul oferirii unei educații cât mai solide copilașilor. Deoarece noi începem pregãtirea copiilor pentru școala primarã încã din grãdinițã, nu putem conta 100% pe toți copilașii români, cãci pânã sã ajungã la școala primarã, pãrinții îi retrag din grãdinița noastrã. Totuși, noi suntem deschiși pentru solicitãrile pãrinților și nu descurajãm sau refuzãm pe nimeni care își dorește sã frecventeze grãdinița noastrã.”- ne mãrturisește domnul director. 

Întrebând mai departe despre situația elevilor de la școalã, am aflat cã în școala primarã nu sunt copii români, sunt doar câțiva care provin din familii mixte, acest caz regãsindu-se atât în gimnaziu, cât și în liceu. 

http://corbiialbi.ro/images/alb5.JPG

Fechitã Tamás-Mihály este unul dintre elevii de gimnaziu care provin din familii mixte, și frecventeazã instituția “GMGK” încã din grãdinițã. Fiind în clasa a V-a, a început doar de curând sã se împrieteneascã cu un nou mod de predare, diferit de cel din școala primarã. 

“Materia mea preferatã este matematica, pentru cã îmi plac foarte mult orele, sunt foarte interesante. Eu nu sunt bun la matematicã, dar îmi plac provocãrile și mã strãduiesc sã am note cât mai mari. Îmi place sã mã duc la școalã, pentru cã mã înțeleg foarte bine cu colegii mei și în pauze ne distrãm mult împreunã.”

http://corbiialbi.ro/images/alb6.JPG

Despre numãrul elevilor care frecventeazã școala, domnul director a afirmat: „Ajutorul nostru principal în asigurarea numãrului sigur de elevi este casa de copii Sfântul Francisc, aflat sub tutela pãrintelui franciscan Böjte Csaba, în care toți pedagogii se dedicã întru ocrotirea și educarea copiiilor orfani sau care provin din familii sãrace, a cãror situație școlarã ar fi precarã.”.

Elevii de gimnaziu provin, în marea majoritate, din aceastã casã, dar și din Alba Iulia, din Oiejdea și din Vințu de Jos. Elevii din satele enumerate anterior frecventeazã școala prin intermediul autobuzului școlii, care nu doar îi aduce la școalã, ci îi transportã și acasã. „Din pãcate, în gimnaziu se poate observa o tendințã din partea pãrinților de a extrage copilul din școala maghiarã, singurul motiv fiind concepția cã acesta se poate dezvolta mai bine și are mai multe posibilitãți într-o școalã românã. Totuși, pânã acum toți elevii noștrii și-au gãsit locul, dupã terminarea gimnaziului, în licee renumite, și au ajuns foarte departe, devenind eminenții școlilor alese – continuându-și studiile chiar într-un liceu cu predare în limba românã.”- afirmã directorul.

http://corbiialbi.ro/images/alb8.JPG

Resursele umane privind elevii a atins numãrul standard de 170-180, aceastã cifrã cuprinzând atât micuții din grãdinițã, din școala primarã și din gimnaziu, cât și elevii de liceu. “În liceu avem doar bãieți catolici, tradiție pe care am moștenit-o de pe vremea școlii de Cantori cu sistem de Mic Seminar, al cãrui infrastructurã a fost gânditã și direcționatã spre educarea și formarea viitorilor preoți, de aceea trebuie sã urmãm tradiția pe care am avut onoarea sã o preluãm de la înaintași.” 

Cu privire la liceeni, domnul director susține cã pânã acum nu a întâmpinat probleme în a aduna minimum 15 persoane într-o clasã de liceu, însã anul acesta a fost mai anevoios, fiind nevoit sã lupte o varã întreagã pentru ca acest numãr sã se întregeascã. “Acești elevi sunt copii buni, respectuoși, pânã acum nu am avut probleme legate de disciplinã, stare ce sper cã se va menține și în continuare. Aici își dezvoltã spiritul estetic, și se desprind cu un comportament nu doar inteligent, dar și plin de smerenie.” 

http://corbiialbi.ro/images/alb7.JPG

Elev în clasa a X-a, Lázár Hunor vorbește cu plãcere despre comunitatea școlii: „Am ales acest liceu, în primul rând, pentru cã mi-am dorit sã beneficiez de o instruire cât mai bunã pentru a deveni cantor. Preoția nu este încã planul meu principal, deși m-am gândit mult în aceastã privințã. Aici beneficiez de educația corespunzãtoare în a-mi atinge scopurile privitoare la o viitoare carierã: profesorii se dedicã întru totul instruirii noastre, iar elevii din clasele mai mari nu ne dau doar sfaturi bine-venite, ci ne oferã și un exemplu demn de urmat în fiecare zi. Totodatã, mã înțeleg foarte bine cu colegii mei, am legat prietenii strânse și cu bãieți din alte clase, cãci toatã lumea este deschisã aici pentru nevoile sufletești ale confraților sãi.” 

Cu privire la rezultatele de studiu ale acestor bãieți, domnul director menționeazã cã aceștia sosesc la liceu cu o medie de 8 sau 8.50, iar peste un an aceastã medie generalã crește cu aproape o notã întreagã, dovedind sârguințã și sete de cunoaștere, spre satisfacția pedagogilor. Însã mãrul discordiei, cum ar veni, cu privire la examenul de bacalaureat, este proba susținutã la limba și literatura românã. “Mulți dintre tineri – când ajung la noi – nu stãpânesc îndeajuns limba românã și întâmpinã greutãți în învãțarea acesteia. Deși profesorii intuiesc faptul cã acești câțiva tineri nu vor putea atinge standardul care sã le asigure o notã de trecere la aceastã probã, este de lãudat faptul cã îi încurajeazã și nu le refuzã dreptul de participare la examen, ci îi lasã și îi îndrumã sã încerce mãcar. Anul acesta 80% dintre absolvenți au avut succes la proba de bacalaureat, din cei 20 de elevi fiind doar 4 persoane cãrora nu le-a reușit, iar 7 dintre absolvenți – și spre bucuria noastrã – au fost admiși la Institutul Teologic Romano-Catolic din Alba Iulia.”

Tot pentru bacalaureat se pregãtește anul acesta și Ferencz Egon, elev în clasa a XII-a. Acum patru ani a fost primul admis în liceu, cu media de 9.80, iar acum este responsabil de instruirea bobocilor. “Motivul principal pentru care am ales sã studiez la acest liceu, atât de departe de casã, este setea mea de aventurã și de cunoaștere. Mi-am dorit sã cunosc lumea, și m-a atras ideea de a studia la un liceu elegant, dar în același timp și catolic. Acesta a fost principiul care m-a cãlãuzit la aceastã instituție, cãci mi-au plãcut dintotdeauna disciplina și ordinea, care oferã contur vieții noastre aici, iar ținuta obligatorie din timpul orelor este costumul. Mai târziu, în clasa a X-a am simțit chemarea spre a urma teologia; am simțit pur și simplu cã vocația mea este de a deveni preot. Deja am închipuiri legate de acest drum pe care vreau sã-l urmez, însã nu mã pot pronunța încã sigur, cãci viața ne oferã, uneori, surprize neașteptate. Cea mai importantã învãțãturã pe care mi-a oferit-o acest liceu este modalitatea de a deveni un bun creștin, dar m-a îndrumat și mi-a pregãtit drumul și spre preoție, asigurându-mi educația potrivitã. Acesta este motivul pentru care consider cã regulire stricte ne formeazã ca și caractere.”

Dr. Gál László conduce instituția de 11 ani, la cererea și prin împuternicirea arhiepiscopului, fãrã un director adjunct, mãrturisind cã i-ar fi foarte greu fãrã ajutorul colegilor sãi, care-i sunt alãturi în cele mai grele situații. „Mã bucur cã am colegi care se dedicã zi și noapte muncii lor: pe lângã personalul didactic, didactic auxiliar și personalul nedidactic dã dovadã de un exemplar devotament și spirit de muncã. Din punct de vedere al resurselor umane, nu avem profesori care ar fi nevoiți sã predea altã materie decât cea pentru care sunt specializați. Ne-au fost și ne sunt în continuare de mare ajutor și profesorii pensionați ai școlii care au revenit cu plãcere pentru un nou an școlar, iar autoritãțile locale ne susțin cu corectitudine și ne sunt alãturi în toate planurile elaborate. ”

În anul școlar 2015-2016, instituția “GMGK”a avut un efectiv de 32 de preșcolari, 42 de elevi în ciclul primar (inclusiv clasa pregãtitoare), 32 în cel gimnazial și 74 în cel liceal. Dintre aceștia 21 de elevi și preșcolari de etnie maghiarã fac naveta cu microbuzul școlii de la Oiejdea, respectiv Vințu de Jos. De asemenea, rezultatele foarte bune nu se lasã așteptate, elevii performând la olimpiadele naționale de religie și maghiarã. Dar nu doar la aceste materii exceleazã acești elevi: ei sunt imaginea vie a spiritului de solidaritate, dând dovadã de respect, de interes fațã de semeni și de o sete impresionantã de cunoaștere, conturându-se printre ei adevãrate talente.

Leave a Reply

Your email address will not be published.