Forró Ágnes și evadarea din cotidian
Forró Ágnes și evadarea din cotidian

Atmosfera acelei zile de martie era rece și apãsãtoare, iar eu, fumând în fața Casei memoriale „Györkös Mányi Albert” (Republicii/Majális u. 5), resimțeam apatia mediului citadin și observam mersul grãbit al orãșenilor indiferenți. Nici eu și nici ei nu știam ce se ascunde în spatele peretelui de care mã rezemam cu o nonșalanțã calculatã.

Acum râd la gândul neștiinței mele, deoarece odatã intratã în clãdire am fost izbitã cu putere de vivacitatea și voioșia încãperii, starea mea de spirit cunoscând o întorsãturã de 180 de grade. Camera luminoasã și primitoare purta semnele unui elan artistic mânat de dorința puternicã de a înfãțișã frumusețea satului sãsesc. Ceea ce vedeam era expoziția de picturã a doamnei Forró Ágnes.

Jocul de culori denotã intenția de a experimenta în creația artisticã, spontaneitatea și influențele unui suflet tânãr reieșind cu ușurințã la suprafațã. De altfel și artista a declarat, într-o manierã jovialã, cã în momentul în care picteazã nu ține cont de un anumit plan prestabilit, preferând sã se aventureze în tãrâmul simbolurilor și al culorilor care mai de care mai debordante. Foile albe sunt respinse din principiu, lucrãrile fiind realizate pe un fond colorat, electric, fapt ce oferã o intensitate expresivitãții fiecãreia în parte.

Am observat o unitate în picturi, fiecare dintre ele purtând amprenta unui spirit arhaic, constant într-o lume marcatã de schimbãri. Frumusețea satului sãsesc, marcat de o veche tradiție, este cuprinsã într-o manierã originalã, remarcabilã prin faptul cã denotã veselie și jovialitate, deși ilustreazã un univers în mare parte uitat, pãrãsit. Decadența aceasta este împinsã la o parte de capacitatea artisticã de a descoperi acel ceva etern, acel spirit care rezistã în bãtãlia cu timpul.

Vã invit sã evadați din cotidianul monden, lãsându-vã purtați de frenezia fantezistã a acestei expoziții colorate și jucãușe, care aduce în centrul Clujului un strop din frumusețea universului rural sãsesc.