Euronet Advertising Service – cum sã ajungem din oameni mici în oameni mari
Euronet Advertising Service – cum sã ajungem din oameni mici în oameni mari

Euronet Advertising Service este o companie care a fost înființatã de cãtre Keizer Róbert acum 12 ani, cu scopul de a oferi nu doar experiențã, ci și încredere firmelor mici cã pot deveni companii mari. Vã invit sã cunoaștem împreunã, din urmãtorul interviu, povestea acestei companii care, deși a întâmpinat multe dificultãți de-a lungul activitãții sale, stã dreaptã și hotãrâtã sã ajute cât mai multe întreprinderi sã-și clãdeascã un loc stabil pe piațã.

– Când și de cãtre cine a fost înființatã aceastã firmã?

Firma a fost înființatã de cãtre mine și de cãtre un fost coleg de facultate, împreunã am început practic activitatea acestei societãți.

Colegul meu a activat mult pe partea economicã, la contabilitate, pe când eu m-am ocupat de partea administrativã și de conducere a firmei.

Domeniul nostru de activitate este practic publicitatea, dar noi ne-am axat pe promovarea partenerilor noștri, deci le oferim colaboratorilor noștri servicii de dezvoltare ale companiei.

– De unde a venit ideea unei astfel de companii?

Ideea a venit încã de la bunicul meu care era constructor în Satu-Mare. Construia biserici în acel regim în care știm foarte bine cã tovarãșul Ceaușescu dãrâma biserici; erau zone în care, deși existau aceste probleme, se construiau biserici pentru toate religiile (ortodocși, romano și greco-catolici, reformați) și el m-a ajutat și m-a îndrumat ca viața pe care o trãim aici sã fie mereu constructivã. Am început sã lucrez la Cluj în timpul studenției la o agenție de publicitate, dar doream altceva.

M-am simțit bine în acest domeniu, dar voiam sã fac puțin mai mult: sã încerc sã construiesc idei nu numai de promovare, dar și de dezvoltare pentru colaboratori, care sã primeascã mai mult decât un simplu serviciu. În decursul activitãții noastre, chiar am reușit sã creștem împreunã cu câteva companii: ei au reușit, în primul rând, sã devinã din mici firmulețe jucãtori importanți pe piațã și asta ne-a ajutat și pe noi sã avem comerț mai mare, sã putem și noi sã ne dezvoltãm puțin, fațã de posibilitãțile care au fost și sunt și acum aici, la noi, în domeniul afacerilor.

– Cum a fost la început, câți angajați ați avut în primii ani de activitate?

La început, am fost doi. Aceastã activitate nu necesitã foarte multã resursã umanã. Nu vorbim de fabrici, de producție în sine, ci de o prestare de servicii, unde ideea conteazã de cele mai multe ori și nu numãrul persoanelor angajate. Conteazã creativitatea, ce idei ai prin care te-ai putea dezvolta. Nu este o firmã care necesitã mulți angajați. Aici succesul depinde de creativitatea omului, deci activitatea noastrã necesitã maximum trei persoane.

– Ce fel de greutãți ați întâmpinat de-a lungul anilor?

Capitalul financiar este unul dintre cele mai mari probleme, nu doar în cazul nostru, ci și în cel al tuturor colegilor noștri, chiar dacã vorbim de micro-înreprinderi sau de companii mari, cu sute de angajați. Companiile din România nu au șansa sã ajungã la un capital financiar care sã-i ajute sã-și dezvolte activitãțile. Cu astfel de probleme ne-am confruntat și noi.

Capitalul uman este o altã problemã cu care se confruntã nu doar firma noastrã, ci și celelalte întreprinderi, întrucât peste 7 milioane de persoane au urmat sã trãiascã în afara țãrii în care s-au nãscut, datoritã problemelor care sunt în aceastã țarã. Necesarul uman, profesioniștii sunt astfel în alte țãri. Aceste douã probleme sunt cele mai importante. Mai sunt câteva care țin de Balcan, unde trãim, probleme cu seriozitatea plãților, cu calitatea produselor…Cele mai mari probleme sunt însã cele generale: capitalul financiar și cel uman.

În general, noi formãm firmele mici. În cel mai bun caz, aceștia pleacã la firme mari, însã majoritatea pleacã în afara țãrii: cum au un pic de bazã profesionalã, își cautã de lucru afarã, ceea ce poate pãrea un lucru bun. Dacã este cu adevãrat un lucru benefic, vom vedea în viitor…

– Ați simțit vreodatã cã nu veți putea continua activitatea companiei?

Da, de multe ori. Mai ales în perioada de crizã, când din cauza imposibilitãților de platã partenerii noștri nu și-au putut derula creditele, mulți au intrat chiar în faliment. Noi a trebuit sã onorãm plãțile cãtre furnizorii noștri, iar clienții noștri ne-au blocat complet. A trebuit sã reeșalonãm multe plãți pe care le-am avut, am reușit foarte greu sã revenim, chiar și acum ne mai zbatem, nu am reușit sã ne tehnologizãm, am pierdut pasul cu alți competitori pe piațã, dar încã suntem pe piațã, ceea ce este un lucru bun, dupã pãrerea mea. În continuare, reușim sã ne onorãm plãțile cãtre stat, cãtre furnizori.

             

                                            Keizer Róbert (stânga) – în toiul afacerilor

Noi și cei 620 de mii de firme care au reușit sã se menținã pe piațã dupã criza globalã și financiarã, am reușit un lucru senzațional, dupã pãrerea mea, pentru cã noi suntem cumva lãsați de soartã în aceastã țarã: scopul Comitetului European nu este sã aibã un antreprenoriat puternic în România, ci sã aibã un antreprenoriat foarte slab. Ei sã poatã pãtrunde cu produsele lor subvenționate de stat, pe când noi ne zbatem cu aceastã situație. Cu toate cã a fost și este foarte greu, noi mergem înainte.

– Ce v-a motivat sau vã motiveazã sã mergeți înainte?

Motivația este una singurã, cea de la început: sã încercãm sã ridicãm, în principal, companiile mici cu care avem activitate, sã încercãm sã creștem împreunã cu ele, cãci acest segment lipsește la noi în România. Majoritatea celor care cautã sau bat la ușa unei companii, vor sã amendeze o societate sau sã aibã beneficii. Scopul nostru de la început a fost sã dãm ceva tuturor din experiența noastrã, din creațiile pe care noi le-am conceput. Pe acest plan, nu prea avem concurențã, nu prea cunoaștem societãți care sã ajute societãțile partenere sau concurente sã reușeascã în activitatea lor. Majoritatea doresc sã maximizeze profitul, pe când noi am pus profitul pe rangul doi și primul a fost sã construim ceva. Acest lucru ne-a îndrumat de-a lungul anilor.

– Cum simțiți cã stați în acest moment? Ați realizat ceea ce v-ați propus la început?

Am minți dacã am fi mulțumiți. Am avut, ce e drept, și câteva rezultate pozitive pe lângã multe insuccese. Pot sã zic cã ceea ce am conceput acum 12-14 ani a avut rezultate bune pânã acum, am ajuns cu companiile cu care am lucrat din punctul A în punctul B, întrucât o mare problemã în România este cã se ajunge rareori din punctul A pânã la final, la punctul B. Desigur, este un gust amar sã ne gândim la cele câteva companiii care s-au împotmolit pe parcurs, nereușind sã-i ducem în punctul B. Normal cã și noi am încercat sã maximalizãm lucrurile, ca sã ajungem la final cu succes și sã creãm lucruri frumoase.

– Ce planuri aveți pe viitor?

Având și o gândire conservativã, planurile noastre sunt aceleași, numai ritmul și posibilitatea sunt altele.
Cel mai mare plan este ca cele câteva proiecte lansate sau care vor fi lansate sã fie finalizate și sperãm cã vom reuși sã finalizãm cât mi multe proiecte, datoritã experienței pe care o avem în spate. Avem acum douã planuri interesante, îndrãznețe pe care le construim pe prioectul derulat timp de 12 ani. Ne-am dorit sã derulãm câteva proiecte prin care companiile mici din aceastã zonã sã încerce sã fie companii mari sau jucãtori importanți pe piața europeanã.

        

                                                   Keizer Róbert (dreapta) la Realitatea TV

Chiar acum suntem într-un proces destul de avansat cu unul dintre proiecte și chiar am avut un succes foarte mare cu o companie cu care am început acum doi ani și care a ajuns în Germania, astãzi plãtind o sutã de mii de euro angajaților sãi, în Germania și derulând activitãți serioase. Totodatã, și-a capitalizat compania și aduce un plus acelei țãri. Prin asta am putut demonstra cã ceea ce am gândit și am creat noi nu este o prostie și nu trebuie neapãrat sã te gândești cã ești micuț, cã ești ardelean sau ești român și ai locul tãu bine stabiilit, ci cu o idee, cu o scânteie, practic, poți sã faci ceva ce nu s-a fãcut pânã acum. Dacã tot suntem în Comunitatea Europeanã, sã nu fim doar slugile lor, ci sã încercãm sã creem și noi ceva pentru piața lor.

                                                                                            ***
Astfel de lucruri cred cã ar trebui sã ne inspire în fiecare zi. Cãci succesul nu se aflã doar în buzunarele celor tari și grei, ci se ascunde în ființa fiecãruia dintre noi. Trebuie doar sã vrem și sã avem curajul sã visãm, sã avem puterea de a rãmâne în picioare și sã fim hotãrâți în privința scopurilor noastre. Mulțumim, Euronet Advertising Service, pentru povestea de succes a cãror pãrtași ne-ați fãcut și pe noi!