Construirea autostrãzii Békéscsaba-Arad-Timișoara și Debrecen-Oradea este de o importanțã crucialã.
Construirea autostrãzii Békéscsaba-Arad-Timișoara și Debrecen-Oradea este de o importanțã crucialã.

Este în interesul strategic al Ungariei și României ca axa nord-sud sã fie consolidatã, ca în apropierea frontierelor sã se construiascã autostrãzi, ca legãturile feroviare sã fie asigurate și ca întreprinderile mixte româno-maghiare sã aibã acces și pe piețele din țãri terțe, a declarat vicepremierul ungar Zsolt Semjén, luni, la Békéscsaba, la evenimentul organizat cu ocazia aniversãrii a 20 de ani de la înființarea Secției Româno-Maghiare a Camerei de Comerț și Industrie a Ungariei (MKIK).


Zsolt Semjén a explicat: construirea autostrãzii Békéscsaba-Arad-Timișoara și Debrecen-Oradea este de o importanțã crucialã.


Ambasadorul României la Budapesta, Marius Gabriel Lazurca și Krizsán Anett, directoarea Instituției Guvernamentale ale județului Bichis din Ungaria

În Uniunea Europeanã, pe autostradã se poate ajunge, deja, de la Záhony la Gibraltar; cel puțin la fel de importantã ar fi și axa nord-sud, care leagã Marea Balticã și Marea Neagrã și care ar aduce avantaje, în egalã mãsurã, pentru Ungaria, România, Slovacia și Polonia, a adãugat oficialul ungar.

Zsolt Semjén a spus cã este important cã în cei 20 de ani, de când existã secția româno-maghiarã, au fost înființate mai multe companii comune, dar pe lângã faptul cã cele douã țãri sunt prezente pe piața celuilalt, este nevoie și de consolidarea accesului societãților pe piețele din țãri terțe.

În opinia vicepremierului Ungariei, între relațiile economice și politice bune existã o interacțiune strânsã, care consolideazã prietenia dintre state și a locuitorilor acestora.

Secția Româno-Maghiarã a Camerei de Comerț și Industrie a Ungariei (MKIK) a fost înființatã în vara anului 1999, la Békéscsaba, cu scopul de a consolida relațiile economice din zona graniței.

Tivadar Orosz, președintele Camerei de Comerț și Industrie a Județului Békés (BMKIK), șeful secției româno-maghiare, a declarat cã acum existã contacte cu toate regiunile din România, se

desfãșoarã mai multe proiecte transfrontaliere, printre altele, în domeniul ocupãrii forței de muncã. A menționat, ca exemplu, faptul cã au oferit sprijin în realizarea unei expoziții în județul Arad,

cã a fost înființat un centru de afaceri româno-maghiar și cã existã o cooperare și cu o fundație ecleziasticã din Oradea.


Botond Zákonyi, ambasadorul Ungariei la București a declarat, în cadrul evenimentului, cã în România sunt prezente aproape 14 000 de companii aflate în proprietate maghiarã totalã sau parțialã, capitalul social al acestora ridicându-se la 1,4 miliarde de euro.

Valoarea schmbului comercial dintre cele douã state se apropie de suma de 8 miliarde de euro, chiar și criza din 2008 a afectat doar minim relațiile comerciale. Ambasadorul a reamintit cã partea maghiarã dorește construirea unor drumuri transfrontaliere de trafic ușor, deschiderea unor noi puncte de trecere a frontierei și a propus analizarea realizãrii unei linii feroviare de mare vitezã între Budapesta și Cluj-Napoca.