,,Aș învãța mai cu plãcere româna, dacã ar fi o limbã ușoarã ca engleza”

,,Aș învãța mai cu
plãcere româna, dacã ar fi o limbã ușoarã ca engleza”



Mia Popa este de
32 ani profesor de limba românã în orãșelul Sze
ntegyháza (Vlãhița) o
localitate locuitã aproape exclusiv de secui
– și
a pregãtit nenumãrați elevi secui care au reușit sã ia
bacalaureatul și unii dintre aceștia au mers chiar mai departe la diferite
facultãți din țarã.



Anul acesta șase
dintre elevii Miei Popa au promovat examenul de bacalaureat, iar dintre ei trei
au rãspuns pentru  Corbii albi la
întrebãrile legate de dificultãțile întâmpinate la învãțatul pentru a obține
rezultate bune la examenele de limba românã pe care le-au susținut la
capacitate și la bacalaureat:


·        ,,Aș învãța mai  cu plãcere româna, dacã  ar fi o limbã ușoarã
ca engleza” (Ambrus T
ímea);

·        
,,Cred  cã ar fi nevoie de mai puține ore și sã nu se
facã teorie, ci doar exerciții de vocabular” (Dániel Tünde);

·        
,,Nu trebuie sã existe
o  programã atât de încãrcatã, ar ajunge
douã ore de românã sãptãmânal” (Both 
Gizella).


Concluzia
acestui scurt articol va aparține, cum este și firesc, profesorului de limba
românã Mia Popa de la Liceul Tehnologic din Vlãhița:

 

          ,,Ca profesor de Limba și Literatura
Românã cu o vechime de 32 de ani la catedrã, consider cã procesul de învãțare
la clasele cu limba de predare maghiarã  este dificil, limba românã fiind o limbã
romanicã, iar maghiara fino-ugricã. Drept urmare, structura gramaticalã și așezarea
cuvintelor în frazã sunt total diferite. Propun modificarea  programei, renunțarea la manualele
alternative, sau, cel puțin editarea unor manuale care sã aibã o nouã
structurã, cu vocabular român-maghiar la sfârșitul fiecãrei lecții. De
asemenea, cred cã ar fi necesare mai multe ore de conversație și exerciții de
vocabular precum și modificarea programei de Bacalaureat.”